Era iulie 2005 când am zburat pentru prima oară de pe Aeroportul Iași. Era o cursă internă spre București (singura cursă internă de la acea vreme), de unde plecam mai departe la Londra. Cum era Aeroportul Iași la acea vreme? Ei bine, ca o minusculă aerogară în câmp, unde, atunci când ateriza sau decola o aeronavă, tot personalul se mobiliza și căra bagajele pasagerilor. O singură clădire de dimensiuni reduse și o sală de așteptare mai mică decât sufrageria mea. Când m-am întors, mai ales după ce am văzut Aeroportul Heathrow, nu-mi venea să cred că suntem cu atâția ani lumină în spatele civilizației. Iar acea stare deplorabilă a Aeroportului Iași a continuat până în 2012, când s-a schimbat managementul și s-au pus în practică metode reale de dezvoltare a unei resurse atât de importante pentru Iași.

aeroport 2

Luni am organizat evenimentul Blogging to Iași Airport, o vizită a bloggerilor ieșeni din Kooperativa 2.0 Iași la Aeroport. Ne-am urcat într-un microbuz luat special pentru noi și am pornit la drum, exact ca într-o excursie spre un nou obiectiv turistic. Aproape 40 de bloggeri ieșeni au intrat în contact cu partea mai puțin văzută a instituției și au aflat lucruri atractive direct de la directorul Aeroportului, Marius Bodea. Așa am aflat ce a găsit în 2012, când a preluat conducerea instituției; care au fost provocările în demersurile de schimbare și dezvoltare; cum s-a reușit performanța de a termina un proiect de modernizare care ar fi durat doi ani de zile într-un singur an; cum se aleg rutele și cum se negociază cu fiecare companie aeriană; care sunt planurile de dezvoltare pe următorii ani; care sunt diferențele și miturile legate de companiile low-cost și cele de linie; câte curse sunt și câte noi vor mai fi în perioada următoare.

Și uite așa, de la mica aerogară din 2012 cu o singură cursă internă (Iași-București) și cu una singură externă (Iași-Viena), Aeroportul Internațional Iași a ajuns astăzi un model de bune practici, ocupând pentru prima dată podiumul aeroporturilor regionale din țară, după Cluj și Timișoara, după ce în 2012 se afla pe locul 6 în țară. În 2015, la cel mai mare forum mondial de aviație de la Montreal, Aeroportul Iași a fost recunoscut ca singurul exemplu pozitiv de dezvoltare într-un timp foarte scurt din Europa. Iar mulți dintre cei prezenți la forum habar nu aveau unde e Iașul pe hartă.

aeroport 5

Cred că e de prisos să spun cât de importantă este prezența unui aeroport activ și ofertant pe piața economică și pe cea de turism din Iași. Turismul a crescut deja cu 40% în Iași față de 2012, iar de aici lucrurile nu au voie decât să meargă în sus. De curând, Aeroportul Iași a înființat și un cluster de turism, unde a strâns la un loc cei mai importanți reprezentanți pe acest segment din oraș.

O altă chestiune care mi se pare extrem de utilă în dezvoltarea aeroportului este că în 2015, pentru prima dată de la înființare, Aeroportul a ieșit pe plus la profit, ceea ce înseamnă detașarea totală față de stat din punct de vedere financiar. Evident, asta duce la posibilitatea unei negocieri directe cu toate companiile aeriene în parte, fără justificări, dependențe financiare și nevoi de aprobări din partea statului.

Tot din punct de vedere al cifrelor interesante, vă mai zic că numărul de pasageri a crescut de la 270.000 în 2014 la 381.000 în 2015 și se estimează 850.000 în 2016 și peste un milion de pasageri în 2017. Și nu cred că este imposibil sau greu de atins, mai ales că în primele două luni din 2016 Aeroportul Iași a înregistrat un număr record de pasageri, iar pe perioada verii vor fi vârfuri și de 38 de curse zilnice.

Pe lângă toate cursele externe care îmi fac cu ochiul, trebuie să recunosc că mă bucur enorm de mult de posibilitatea de a călători în Vestul țării mult mai rapid și mai confortabil. Pentru că, din octombrie, vom avea zboruri zilnice către Cluj și Timișoara și vom demonta astfel zicala cum că Moldova și, implicit Iașul, sunt la capătul lumii.

Harta destinatii Aeroportul Iasi

Planurile sunt foarte mari pentru tot ceea ce înseamnă dezvoltarea Aeroportului și toată lumea e conștientă că mai sunt multe de făcut. Important e că lucrurile se mișcă în direcția cea bună, că există oameni implicați și că se pun în practică strategii viabile de management și de promovare. Marius Bodea chiar ne-a dezvăluit multe dintre așa-zisele secrete din planurile de la Aeroport, așa că avem încredere că în curând vom avea și mai multe motive de mândrie. Dar, bineînțeles, toate la timpul lor sau… cu un an înainte de termen, așa cum am fost obișnuiți la Aeroport.

Ne-a plăcut mult la Aeroport, așa că am stabilit că mai venim într-o vizită cu bloggerii la vară, când va fi plin de aeronave și pasageri. Ne-a plăcut deschiderea celor de la Aeroport față de blogosfera ieșeană, ne-a plăcut turul exclusivist pentru bloggerii din Kooperativa 2.0 și ne-a plăcut că l-am cunoscut pe omul Marius Bodea, dincolo de toate funcțiile prezente sau viitoare.

aeroport 4

Vă las cu un video despre procesul de modernizare a Aeroportului și despre munca titanică din spatele acestor demersuri, precum și cu un video cu Aeroportul Iași filmat cu drona. Mai multe informații despre Aeroportul Iași și despre rutele sale puteți afla de pe site-ul oficial al Aeroportului și de pe pagina de Facebook Iasi Airport.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Politică de confidențialitate.
I Accept

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Politică de confidențialitate.
I Accept

Despre Kooperativa 2.0 la Iași și despre blogosfera ieșeană puteți afla mai multe aici. Fotografiile au fost făcute de fotograful oficial al blogosferei ieșene, Paul Pădurariu, iar întregul album foto de la evenimentul Blogging to Iasi Airport poate fi văzut aici.

Mulțumim, Marius Bodea, Elena Troia și întregii echipe de la Aeroportul Iași, pentru primirea călduroasă și pentru deschiderea față de blogosfera ieșeană! Clar, mai venim!

aeroport 3