Pentru cine nu știe încă, advertorialele sunt articolele pe care un blogger sau o publicație le scrie în schimbul unei sume de bani. Vă mai amintiți cum era la ora de română, când vi se dădea un cuvânt, o expresie, un subiect și voi trebuia să scrieți o compunere sau un eseu pe acea temă? Ei bine, cam așa e treaba și cu advertorialele.

Eu una ador să le scriu! Găsesc în fiecare comandă de advertorial pe care o primesc o nouă provocare. Leg de fiecare subiect o experiență personală, o părere sinceră, un caz real. Și ăsta cred că este cel mai important aspect atunci când scrii un advertorial: să nu-ți minți cititorii și să nu accepți să scrii despre ceva ce nu ai recomanda în mod normal, oricât de mare ar fi suma oferită.

Mi s-a întâmplat chestia asta de mai multe ori. ”Bună ziua, suntem compania X și am vrea să scrieți despre produsul nostru. Cât costă?”. Iar dacă mie nu îmi place produsul și nu l-aș recomanda, îi răspund omului că nu pot scrie de bine de produsul lui. Și atunci el vine cu replica aia năucitoare: ”Dar vă plătim!”. Nu știu cum să zic, dar, oricâtă nevoie ai avea de bani în ziua de azi, ar fi chiar culmea să te prostituezi în halul ăsta și să scrii de bine despre un produs care nu îți place. Și asta indiferent de suma de bani primită și indiferent dacă ești un blogger la început de drum sau unul cu experiență.

Am fost întotdeauna de părere că atunci când faci un lucru doar pentru bani se vede. Și nu mă refer că se vede doar în exterior, dar se vede și în lipsa ta de satisfacție. Iar dacă stabilești niște reguli clare încă de la început și îți păstrezi principiile indiferent de situație, lucrurile vor merge în direcția cea bună.

Am văzut oameni care își fac bloguri pentru a câștiga bani. Să știți că nu e nimic rușinos în asta, la fel cum nu e rușinos să scrii despre lucruri care îți plac și să primești bani în schimb. Trebuie doar să știți că pentru a face bani din blogging e nevoie de multă muncă, atât online, cât și offline. Trebuie să scrii constant, să scrii corect, să fii la curent cu tehnologia, să interacționezi cu cititorii, să te documentezi, să scrii despre lucruri interesante, să scrii cu pasiune, să te întâlnești cu oamenii și în viața reală și să menții o relație bună cu toți colaboratorii.

Eu am început să scriu pe un blog în 2005 și de atunci am trecut prin multe etape, prin multe experiențe, prin multe lecții și colaborări. Uitându-mă în urmă, mă uit cu prietenie deschisă la toți colaboratorii de până acum și cu mare entuziasm la ce urmează să se întâmple în viitor. Îmi aduc aminte de primul meu advertorial, în urmă cu opt ani, sau de primul advertorial comandat de o companie mare, în urmă cu cinci ani… au fost momente care m-au făcut să înțeleg care este drumul și care m-au determinat să îmi păstrez principiile și să nu mă abat de la acel drum.

Sper din toată inima ca toți bloggerii să refuze advertorialele despre produse pe care nu le recomandă și să nu se gândească doar la câștigurile financiare de moment. Și mai sper ca un număr cât mai mare de companii să înțeleagă beneficiile pe care le pot aduce blogurile în imaginea unui brand și în relația brandului cu publicurile sale. Dar mai vorbim noi despre asta pe îndelete!

Foto: advertorial.de