Ador cărțile scrise… altfel. Cărțile care mă surprind nu doar prin conținut, ci și prin modul în care sunt scrise. Și îmi mai plac cărțile care ”îndrăznesc” să zică cu totul altceva decât majoritatea cărților pe aceeași nișă. Este și cazul cărții ”Rework” scrisă de fondatorii 37signals.com, Jason Fried și David Heinemeier Hansson, pe care am terminat-o imediat și pe care aș deschide-o în fiecare zi.

Este genul de carte pe care o recomand în special tinerilor la început de carieră, dar și adulților care s-au împotmolit cumva în rutină și în oboseală, într-un job care nu îi mai reprezintă sau într-o situație pe care vor să o schimbe. Cartea e despre cum să îți organizezi munca și să ai o afacere profitabilă din toate punctele de vedere, și e scrisă fără clișee și limbaj de lemn, fără sfaturi inutile care nu ți se potrivesc și care nu contează deloc, fără grafice, cifre și liste de to do inepuizabile.

Principiile din carte se bazează pe eficiență, pe lucruri simple, pe creativitate și organizare deopotrivă. E o carte despre oameni care îți povestesc de pe canapea, la o cafea sau o bere, cum au procedat ei și ce sfaturi au pentru tine, cel care vrei să începi acum o afacere.

Partea mea preferată din carte este capitolul ”Angajează-l pe cel mai talentat la scris”, cu care, evident, sunt total de acord. Nah, ar fi culmea să nu zic asta, când eu scriu toată ziua. Ei spun să angajezi oameni doar dacă e strict necesar, și că la început e musai să încerci chiar tu să faci acele taskuri, pentru a înțelege complexitatea muncii și cerințele pe care va trebui să le ai pentru alții. Iar când angajezi, să te asiguri că acei oameni scriu bine, chiar dacă jobul lor nu presupune scrisul efectiv. Și asta pentru că un om care se exprimă corect în scris are o minte limpede, știe să comunice, este capabil să se pună în pielea altora, înțelege să folosească strict esențialul necesar și se face ușor înțeles. În plus, ”scrisul e moneda actuală de schimb pentru ideile strălucite”.

Desigur, sunt multe idei cu care sunt de acord și pe care le-am regăsit cu plăcere în carte: de exemplu, că un om nu poate munci opt ore încontinuu, fix de la 9 la 5, că mai mult nu înseamnă neapărat mai bine, că relațiile cu clienții nu ar trebui să presupună un sistem robotizat de texte predefinite, că o cultură organizațională se face în timp și nu e ceva impus, că un plan de afaceri de 60 de pagini nu îți asigură succcesul unei afaceri, că ”ideile geniale” trebuie lăsate întotdeauna la ”decantat” și multe altele, pe care le puteți descoperi și voi, foarte ușor, în carte.

Rework e genul de carte care te face să te oprești din tot ce făceai până acum și să îți revizuiești întreaga strategie de afaceri. E genul de carte pe care trebuie să o ții lângă tine, în birou, și să o redeschizi din când în când. E genul de carte care te îndeamnă să faci lucrurile altfel decât le face majoritatea. O găsești aici.

Foto: logodatabase.net