De la o înghețată cu caramel sărat la o editură

Acum patru ani o cunoșteam pe Liv. Venise la Iași să țină un workshop de Storytelling. Peste o lună, eram la ea acasă, în București și stăteam la povești pe balcon, cu vin roșu și înghețată de caramel sărat. Ăăh, cutii de înghețată, da? Așa ți se lipește de suflet femeia asta, precum caramelul din înghețată.

Țin minte că am ieșit într-o zi cu ea la o cafea mare și-o prăjitură cu morcov (știți voi unde-i place ei) și am întrebat-o de ce nu scrie și ea măcar o carte, dacă tot îi învață pe atâția oameni să scrie. S-a codit, cum face ea de fiecare dată, modestă și preferând să stea în umbră. D`oh, nu degeaba adoră să facă ghostwriting. Așa că am făcut un selfie cu ea, l-am postat în social media și am întrebat oamenii dacă sunt și ei de acord că Liv ar trebui să scrie o carte. Nu mai trebuie să vă spun rezultatul, că știu că am cititori inteligenți.

Și iată-ne după patru ani, vorbind despre cea mai recentă carte scrisă de Liv. Pentru că în ăștia patru ani, Liv a făcut mai mult decât să scrie și să publice o carte. Și-a făcut propria editură, și-a lansat o școală de scris, a publicat mai multe cărți, a format cele mai mișto comunități de cititori, iar eu sunt mai mult decât onorată că fac parte din toată nebunia asta de poveste frumoasă, alături de ea și de Cristina.

Să spui povești în business – Să fii real, să fii autentic, să fii om

Dar astăzi vreau să vă vorbesc cu precădere despre cea mai recentă carte scrisă de Liv și publicată la The Writing Journey, pe care am „devorat-o” deja de două ori, ca pe o înghețată de caramel sărat – Business Storytelling, un ghid pentru toți creatorii de conținut și pentru toți managerii care își doresc o afacere care să spună o poveste și să se diferențieze.

E o carte care mi-e tare dragă și pe care de abia așteptam să o văd publicată, nu doar pentru că mi-e dragă Liv și pentru că știam că va ieși un conținut util și de calitate, ci și pentru că este un concept cu care sunt întru totul de acord și pentru care militez de ani de zile: să fii real, să fii autentic, să fii om, atât în viața privată, cât și în business. Pentru că afacerile care sunt umane sunt cele mai îndrăgite și, automat, mai câștigate, mai ales pe termen-lung.

Nu am înțeles niciodată de ce trebuie să ne luăm în afaceri masca asta de oameni care nu pot fi atinși, care dau cu biciul și care nu zâmbesc. Apropos, ați observat că pe LinkedIn nici măcar nu există reacție de Smile/Laugh la postări? Vai, să nu carecumva să schițați un zâmbet pe LinkedIn, că vi s-a dus naibii afacerea și respectul!

Îmi aduc aminte că prezentam la un moment dat un eveniment de business cu 150 oameni de afaceri, așezați frumos în jurul unor mese rotunde. Când m-am așezat în fața lor, să încep, am aruncat o privire în sală și am zis că sunt, mai degrabă, la o înmormântare, unde oamenii nu aveau voie să vorbească între ei. Era eveniment de business, deci oamenii se comportau ca atare, fără să lase vreo clipă să arate umani sau vulnerabili pentru ceilalți. Bine, asta până când am început să fac eu glume și i-am destins de tot până la final. Pentru că ce să vezi… și oamenii de afaceri sunt oameni! Iar mulți dintre ei sunt chiar mișto.

Poveste = Oameni + Acțiuni + Emoții

Business Storytelling e scrisă în stilul specific Livianei, adică documentată, umană și autentică. Veți afla informații utile, veți râde și vă veți emoționa. Pe scurt, fix ce trebuie să stârnească și comunicarea unei afaceri. Pentru că ghidul ăsta este până la urmă despre povești în afaceri, iar o poveste înseamnă, așa cum bine spune Liv în cartea ei, oameni care fac acțiuni ce generează emoții.

În carte veți găsi, printre altele, instrumente de lucru în business storytelling; emoțiile care vând în afaceri și care fac textele mai atractive; aspecte reale din meseria de creator de conținut și toate cele conexe ei; situații și moduri de lucru cu clienții tăi (oh, trebuie neapărat să citiți cu atenție partea asta); canale de comunicare adaptate la prezent, dar mai ales adaptate la oameni și povești; cum construiești un text și o sumedenie de tehnici pe subiect; etapele scriiturii; scara abstractizării; tehnica colajului; metode de promovare și de comunicare a afacerii; comunicarea în pandemie și o mulțime de exemple și studii de caz.

E o carte care sper să ajungă la cât mai mulți creatori de conținut și la cât mai mulți dintre acei manageri care, dacă reprezintă o instituție, cred că trebuie să și vorbească precum una și nicidecum ca un om. Și mai ales la managerii ăia care angajează un creator de conținut, dar nu îl lasă să își facă treaba așa cum știe cel mai bine. Pentru că, până la urmă, de asta îți iei un creator de conținut: pentru că omul e specializat pe asta, știe ce are de făcut și face bine, cât tu te ocupi de ale tale. Și da, în ciuda faptului că e considerată de foarte multă lume o frivolitate, e o meserie extrem de grea, dar și al naibii de frumoasă!

Ce spun oamenii de afaceri despre Business Storytelling

Să știți că nu vă voi lăsa fragmente din carte, așa cum fac de obicei în recenziile mele. Pentru că vreau să citiți singuri cartea și pentru că, oricum, fragmente din ea găsiți și pe conturile de LinkedIn sau Facebook de la The Writing Journey. În schimb, vă las cu câteva vorbe spuse de cei trei invitați la evenimentul online de lansare a ghidului de Business Storytelling:

„Hai să nu scriem ca niște instituții, ci ca niște oameni. Să scriem așa cum vorbim. Să lăsăm limbajul de lemn și funcționăresc și să scriem românește, fără să fie nevoie să ne traducă cineva din română în română. Hai să băgăm ghidul de Business Storytelling în administrații! Hai să scriem legi ca și cum am scrie povești” – Valentina Saygo, Secretar de Stat la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și co-autor al cărții Ghidul Antreprenorului Începător.

„Dacă tu nu aduci parte din tine acolo unde îți faci treaba, tu nu poți să faci storytelling în business. Tu nu poți să găsești autenticitatea în tine ca om și să o transmiți mai departe, consumatorilor. […] E în structura noastră să spunem povești. Și orice domeniu poate să facă Business Storytelling” – Valentina Vesler, Director de Comunicare și PR la Valvis Holding – AQUA Carpatica și Domeniile Sâmburești.

„Aveam produsul de ani de zile. Dar ne lipsea tocmai partea de comunicare. De abia după ce am adoptat storytellingul în afaceri, afacerea a prosperat. Business Storytelling e mai mult decât emoție. E conectare. Îi transmiți omului că există, că îl vezi, că îți pasă” – Adrian Dragomir, co-fondator Termene.ro

Și, așa cum bine zicea și Liv în evenimentul de lansare, „e nevoie de mult curaj să îmbrățișezi emoția și poveștile în zona de afaceri”. Dar odată ce prinzi curajul ăla și vezi pe pielea ta care sunt beneficiile storytellingului în afaceri, o să-i declari dragoste veșnică și o să-l apreciezi ca pe o înghețată bună de caramel sărat. Pentru că, așa cum spunea de curând și una dintre „profesoarele mele” de la Masterclass, „Oamenii nu mai citesc mesajele ca înainte nu pentru că nivelul de atenție e mult mai mic acum, ci pentru că în ziua de azi e plin de conținut scris prost, care nu se diferențiază, care nu spune o poveste, care nu transmite o emoție”.

Așa că dacă aveți curajul să vă diferențiați, să fiți umani, să îmbrățișați emoția și poveștile în business, zic să vă luați ghidul de Business Storytelling și să-l parcurgeți cu atenție și cu un marker în mână. Bine, bine, și cu niște înghețată de caramel sărat, fie!

Poate te interesează și Workshopul de Business Storytelling