Te-ai întrebat vreodată ce anume face o carte să devină bestseller? Frederic Rouvillois este unul dintre acei oameni care nu doar că și-au adresat această întrebare, dar care a și făcut o analiză sociologică asupra istoriei fenomenului de bestseller. Rezultatul? Un studiu de 300 de pagini și cartea O istorie a bestsellerului, apărută în 2011, la Paris.

Frederic Rouvillois este profesor de drept constituțional și autor a numeroase cărți despre istoria ideilor. De la el am mai citit și „Istoria snobismului”, un tratat la fel de interesant ca cel de față.

Rouvillois își împarte cartea în trei, tratând astfel toate aspectele care țin de succesul unei cărți:

  1. Partea întâi – Cartea sau ce este un bestseller;
  2. Partea a doua – Autorul sau cum se fabrică un bestseller;
  3. Partea a treia – Cititorul sau de ce se cumpără un bestseller.

Cartea începe, evident, de la cuvântul „bestseller”, folosit pentru prima dată în Statele Unite ale Americii, în 1889. Apoi, Rouvillois începe analiza fenomenului studiat, apărut în realitate cu mult înainte de această dată.

Un aspect foarte important al cărții este axat pe întrebări ca: Un bestseller este automat și o carte bună? Un bestseller este și citit? Un bestseller dăinuie?

Autorul vorbește despre cifrele fanteziste, zvonurile și superlativele ca metode de a atrage un număr cât mai mare de cumpărători. Găsim în carte și o analiză asupra timpului de succes al unei cărți: Are o carte succes imediat sau succesul vine cu întârziere? Succesul vine imediat și se stinge la fel de repede sau durează în timp? De asemenea, contează și locul în care se vinde o carte, motiv pentru care Rouvillois tratează și subiectul geografiei bestsellerului.

Apoi, vorbim despre succesului scriitorului, despre strategiile și stratagemele editurii și despre diversele tipuri de reclamă, care, deja, nu mai țin de calitatea scriiturii în sine: ecranizarea unor cărți, cenzura pusă de anumite instituții sau diversele metode de vânzare efectivă a cărții.

Partea a treia a cărții – de ce cumpărăm cărți –  începe cu o listă a celor mai vândute cărți din toate timpurile:

  1. Biblia
  2. Cărticica Roșie a lui Mao;
  3. Coranul;
  4. Dicționarul Xinhua de Wei Jiangong;
  5. Poemele președintelui Mao;
  6. Texte alese de Mao;
  7. Poveste despre două orașe de Charles Dickens;
  8. Cercetașii de Baden-Powell;
  9. Stăpânul inelelor de J.R.R. Tolkien;
  10. Cartea lui Mormon;
  11. Adevărul care duce la viața veșnică – Martorii lui Iehova;
  12. Harry Potter de J.K. Rowling;
  13. Zece negri mititei de Agatha Christie;
  14. Hobbitul de Tolkien;
  15. Noua teorie a statului chinez de Jiang Zemin, secretar general al partidului comunist.

Vorbim, așadar, preponderent, de lecturi obligatorii, indiferent că e vorba de culte religioase, de dictaturi politice sau de cărți impuse în școală. Rouvillois amintește și despre cărțile cumpărate din snobism, pentru că toată lumea le cumpără și unii se pare că trebuie să meargă cu valul, dar și despre cărțile care vând iluzii, de la cele motivaționale și de dezvoltare personală până la cele siropoase, pline de clișeele din telenovele.

Ce mi-a plăcut foarte mult la cartea asta au fost exemplele aflate la tot pasul, cu istorisiri și cifre despre cele mai cunoscute sau cele mai vândute cărți din întreaga lume, de-a lungul timpului. Este o carte care ar trebui citită de orice om pasionat de istoria cărților și de fenomenul bestsellerului. O găsiți la un super-preț de 5,64 lei pe Libris.ro, dacă vă grăbiți să o cumpărați în această perioadă!

Foto: parade.com