Pentru că văd în fiecare zi companii care fac greșeli pe pagina de Facebook, am decis să fac un articol numai despre asta. Știu că sunt făcute greșeli și pe alte canale social media însă, cum sunt destule numai pe Facebook, avem material suficient pentru un articol cuprinzător.
Cred că înainte de a trece la lista cu greșeli, trebuie să stabilim ce este de fapt o pagină de Facebook și care este rolul ei. Ei bina, pagina de Facebook a unei companii reprezintă pur și simplu unul dintre canalele de comunicare pe care le poate avea compania. Rolul paginii este să ajungă mai ușor și mai aproape de clienți, să le ofere conținut de calitate și să comunice deschis cu ei.
În contextul actual, opțiunea unei companii de a gestiona corect o pagină de Facebook devine nu doar optimă, ci și vitală. Reprezintă oportunitatea companiei de a-și arăta partea umană, implicarea și comunicarea reală cu clienții săi.
Dar, hai să nu ne mai lungim la vorbă și să vedem care sunt cele mai frecvente greșeli făcute de companii pe pagina de Facebook!
1. Le e frică să fie umane! Din păcate, multe companii confundă calitatea cu seriozitatea dusă la extrem. Cred că dacă transmit o emoție sau pur și simplu o doză de umor nu mai sunt considerate „de calitate”. Nimic mai greșit! Oamenii vor să vadă că ești uman, că ai emoții, că acea companie căreia i-a dat mult-doritul Like e formată din oameni cărora le pasă, din oameni care au sentimente și care știu ce înseamnă viața reală;
2. Seriozitate dusă la extrem. Văd chiar și în 2017 pagini de Facebook care poartă numele firmei în întregime, cu SC și SRL și tot tacâmul, de parcă pagina aia de Facebook e a contabilei, nu a brandului. Cine știe… poate în unele companii contabila e cea care gestionează pagina de Facebook, la cum arată acele pagini;
3. Lipsă site și blog. Marea greșeală a multor companii este să își creeze o pagină de Facebook pe care să o utilizeze ca unic mijloc de comunicare online, fără „să-și mai bată capul” cu site, darămite cu blog de companie. Practic, se chinuie să creeze conținut pe platforma altcuiva și să depindă astfel de toanele domnului Facebook;
4. Fără direcție și om dedicat. Poate una dintre cele mai mari și cele mai frecvente greșeli ale companiilor este că nu au un om care să se ocupe strict de social media, un om care să fie responsabil de comunicarea online, să cerceteze, să răspundă la comentarii, să creeze conținut creativ și, cel mai important, să creeze o direcție. Acel om e responsabil de strategia de comunicare online și de planurile editoriale lunare de pe pagina de Facebook;
5. Răspuns. Răspunsurile întârziate la comentarii sau la mesajele private, precum și răspunsurile date în doi peri fac mult mai mult rău decât limbajul de lemn și seriozitatea care se crede a fi „de calitate”. De asta ai făcut pagina de Facebook. Ca să comunici în timp util și deschis cu oamenii care au format acea comunitate;
6. Cantitate. Nu știu ce e cu dorința asta acerbă de a avea cât mai multe Like-uri, de parcă firma și-ar plăti angajații în Like-uri și de acolo ar veni toată sursa lor de motivație. Degeaba ai 10.000 de Like-uri, dacă nu știi ce să faci cu ele. În plus, 1.000 de Like-uri nișate pe fani adevărați ai brandului sunt mult mai importante și mai puternce decât 10.000 de Like-uri generale;
7. Postări prea puține. Sunt pagini de Facebook pe unde cam bate vântul, iar postările se fac… când își mai aduce aminte cineva. Îmi și imaginez scenariul, când un membru al echipei găsește o chestie pe net și are incredibila revelație de a o distribui pe pagina de Facebook a companiei. Apoi toți îl felicită și conchid că ar trebui să facă asta mai des;
8. Postări prea multe. Nici în extrema cealaltă nu e bine, evident! Doar dacă nu ești o instituție de media sau una care e nevoită să trimită informări dese, atunci nu văd motivul pentru care ai posta de zece ori pe zi pe pagina de Facebook a companiei. Prea multe postări pot deveni obositoare și pot atrage mult-temutul Unlike;
9. Delete. Ca în orice afacere, există și clienți nemulțumiți! Este absolut normal! Și e și mai normal ca ei să fie vocali într-un spațiu online. Ei, atunci când o fac, te rog eu nu le șterge comentariile sau nu le ignora! Rezolvă problema, nu o acoperi cu plasturi!;
10. Fără monitorizare. Dacă nu au un om specializat pe social media, e oarecum firesc ca ceilalți să nu acopere partea de monitorizare a brandului, pentru a vedea ce spun internauții despre compania lor. Mare păcat, mai ales că există atâtea metode de monitorizare ușor de utilizat;
11. Hashtags. Știu că este o nebunie acum cu hashtag-urile. Le mai folosesc și eu când zic ceva amuzant de fiică-mea sau când postez ceva specific unei campanii/activități. Ideea e să nu fie mai mult de trei, maxim cinci hashtag-uri la o postare pe pagina de Facebook, mai ales neînsoțite de un text normal. Excepție pot face cel mult brandurile care se adresează adolescenților obișnuiți cu #acest #stil #de #comunicare;
12. Share. Înnebunesc de-a dreptul când văd o companie care dă share la postări anterioare tot de pe pagina lor de Facebook. Adică, nu se mai sinchisesc să transmită mesajul cu alte cuvinte, ci pur și simplu îl repetă prin… share! Și uite așa vezi o pagină numai cu share-uri de la propriile postări;
13. Eu! Eu! Eu! O greșeală frecventă pe care o fac companiile este să confunde site-ul de prezentare cu pagina de Facebook și să posteze numai mesaje comerciale prin care să își promoveze serviciile și produsele. Oamenii au nevoie de diversitate, nu doar să le fie băgate pe gât mesaje comerciale! Oamenii vor să comunice, nu doar să te asculte cum îți lauzi serviciile și produsele;
14. Like. O altă chestiune care mă oripilează este când compania își dă singură Like la propriile postări. Eventual mai și comentează, apoi își dă Like și la comentariu;
15. Profil. Știu, e incredibil, dar există și în 2017 firme care au profil de Facebook, în loc de pagină de Facebook. Și da, postează limbaj de lemn, pentru că, nu-i așa, trebuie să fim „de calitate”!;
16. Limba română. Mama ei de limbă română, cu atâtea reguli dificile! Trebuie să o folosim corect și pe paginile de Facebook?
Declar lista deschisă, așa că vă aștept comentariile cu completări sau cu exemple pe care le-ați întâlnit și voi pe paginile de Facebook ale companiilor!
Foto: businessnewdaily.com
Comenteaza