1071810_business_man 1071811_business_man

Titulatura de şef trezeşte în unii manageri atitudini şi comportamente nebănuite. Am întâlnit, din păcate, foarte mulţi oameni într-un post de manager care pur şi simplu nu puteau să recunoască faptul că nu sunt deloc buni manageri. Poate că e greu să renunţi la ceea ce ai, dar e mai bine să renunţi din timp decât să ajungi într-un punct în care nu mai eşti respectat de nimeni şi afacerile se duc la vale.

Cum trebuie să fie un manager? Nu, nu mă refer aici la şeful ideal văzut din prisma angajatului leneş, ci efectiv la acea persoană care este în stare să organizeze, să conducă şi să gestioneze eficient activităţile şi oamenii dintr-o companie.

Există câteva reguli pe care le-am învăţat de-a lungul anilor şi care, din punctul meu de vedere, dacă sunt respectate de cei aflaţi în poziţii de management, ajută enorm de mult la o bună şi eficientă desfăşurare a activităţilor de companie:


1. Nu impune reguli pe care tu nu le respecţi. Toţi faceţi parte din aceeaşi companie, iar cultura organizaţională se aplică tuturor membrilor acesteia. Nu te aştepta ca regulile să fie respectate dacă tu nu o faci.

2. Nu face promisiuni dacă ştii că există şanse ca acestea să nu se împlinească. Nu numai că îţi demotivezi angajaţii, dar a doua oară nu te va mai lua nimeni în seamă. Mai mult, dacă faci o promisiune şi nu stai bine cu memoria, notează-ţi în agendă tot ce spui.

3. Ascultă problemele angajaţilor tăi. Ei sunt cei care îţi aduc banii şi îţi cresc afacerea. Dacă nu ai grijă de ei, nici ei nu vor avea grijă de afacerea ta.

4. Transmite un spirit de echipă şi de apartenenţă. Dacă ne uităm un pic la japonezi, vom observa mândria angajaţilor de a face parte din acel nume şi tăria cu care fac afacerile să meargă. Iar vorbele bune vor circula repede către cunoscuţii angajaţilor şi, bineînţeles, către potenţialii clienţi.

5. Dacă ceri părerea angajaţilor tăi cu privire la o anumită problemă, ai grijă ca aceasta să fie luată cumva în considerare. Dacă vei cere încontinuu sugestii fără să le pui în aplicare, să nu te miri dacă ceva va scârţâi în comunicarea internă şi în afacerea ta.

6. Nu convoca şedinţe doar de dragul şedinţelor. Ai grijă să nu petreci mai multe ore pe săptămână în şedinţe nu tocmai eficiente decât în activitatea normală de birou.

7. Oferă transparenţă informaţiilor transmise şi nu da impresia ca ai tot timpul ceva de ascuns. Îţi vei frustra angajaţii care vor crede că ai ceva cu ei, lucru care va duce la o calitate scăzută a muncii acestora.

8. Dacă unul dintre angajaţii tăi a comis o greşeală în faţa unui client, ia responsabilitatea asupra ta şi arată că sunteţi o echipă şi că ţii la oamenii tăi.

9. Dacă vei ţipa la angajaţii care fac o greşeală, mai ales de faţă cu toată lumea, fii sigur că tocmai ai pierdut ceva resurse. Oferă critici constructive, pe un ton care să îţi facă angajatul să înveţe din greşeli şi să nu le mai comită.

10. Nu te aştepta ca noii angajaţi să facă miracole în prima zi de muncă. Ajută-i să se integreze, oferă-le traininguri asupra culturii organizaţionale şi de abia apoi poţi să ai pretenţia să îţi facă treaba conform fişei postului.

11. Ai grijă ce glume faci. Dacă eşti şef, nu te aştepta ca toţi angajaţii să râdă la glumele tale.

12. Laudă şi răsplăteşte de fiecare dată angajaţii care au rezultate excelente. Astfel, vei încuraja o competiţie plăcută şi benefică firmei.

13. Asigură-te că angajaţii tăi lucrează într-un mediu plăcut, respectând normele ergonomice şi de igienă. Nimănui nu îi place să lucreze cu paianjeni pe pereţi, fără lumină naturală şi cu echipamente vechi.

14. Acceptă criticile venite din partea angajaţilor. Nu numai tu eşti cel care poate critica. Fiind manager, este absolut imperios să ştii să accepţi un feedback venit din partea angajaţilor. Nu orice angajat are curajul să vină la şef şi să îi spună verde-n faţă care sunt problemele. Priveşte acest lucru ca pe o oportunitate şi nu ca pe o posibilă ameninţare.

15. Fii tu însuţi. Nu te lăda cu lucruri pe care nu le stăpâneşti şi nu afişa o atitudine de superioritate doar pentru poziţia pe care o deţii. Nici angajaţii, nici colaboratorii, nici clienţii nu suportă să lucreze sau să fie în preajma unor oameni falşi.