Voi face referire strict la domeniul Relațiilor Publice și voi vorbi astăzi despre marea diferență dintre practicienii și teoreticienii din această arie. Am aproape 10 ani de experiență în PR și câțiva anișori de când țin și seminarii la Universitate în acest domeniu. Astfel că mi-a fost aproape imposibil să nu observ marea diferență între cei care rostesc din 10 în 10 minute cuvintele ”Așa spune literatura de specialitate” și cei care vorbesc din proprie experiență.
Aflându-mă într-o discuție dintre două tabere, am început să îmi ridic serioase întrebări cu privire la această discrepanță: cât de veridic este să ”citezi” doar din cărțile altuia și să nu poți să ai o părere bazată pe experiență, dar să le aduci celor care au experimentat ani de zile acest domeniu supremul argument cum că ”Așa spune literatura de specialitate”?
Așadar, vă întreb și pe voi: ce este mai important pentru a practica meseria de Relații Publice: să fii integru, să păstrezi datele confidențiale sau să fii competent în ceea ce faci?
Aștept părerile voastre și apoi dezvolt.
Este fascinant ca ai facut PR de la o varsta foarte frageda. Problema este ca sunt foarte multe fete care termina facultatea de PR si tot nu stiu cele atrage in acest domeniu, de ce l-au ales. Inteleg ca ai fost foarte determinata inca de foarte tanara, pe tine ce te-a atras si cum a fost la inceput?
Si apropo, cei care citeaza ca asa spun cartile de specialitate…….e o forma ieftina de a-si ascunde incompetenta, no offence! Cei care sunt practicieni stiu cum stau lucrurile cu adevarat.
@Valentina – Mersi de vizită! Nu pot spune că la început făceam PR pe bune, dar am intrat în tainele lui încă de tânără și am învățat (am avut noroc). Prima dată am auzit de ”PR” în filme, cum e și cazul Sex & The City, la Samantha evident. Nu știam prea bine atunci cu ce se mănâncă, dar m-a fascinat creativitatea domeniului și jocul cu cuvintele. Din fericire pentru mine, încă mă fascinează. Am învățat enorm de multe în acești ani, pentru că fiecare experiență îți aduce câte o lecție utilă.
Pentru un răspuns scurt, cred că ar trebui îmbinate toate cele trei componente pe care le-ai menţionat, plus alte câteva. Aş preciza capacitatea de a înţelege mecanismul de funcţionare al PR-ului în medii variate, niscaiva deontologie, ba chiar şi o bună comunicare cu presa, dar nu numai.
Cât despre veşnica dispută teoreticieni vs practicieni, aş păstra mai degrabă un soi de echilibru şi aş spune că valorificarea adecvată a cunoştinţelor e o soluţie la îndemână. Citarea din cărţi e un fel de paravan, care nu e de mare ajutor tot timpul. 🙂
@Oana – total de acord, însă în acea discuție am fost obligată să aleg un singur atribut 🙂 Tu care ai zice că este atributul suprem?
Echilibrul chiar e indicat, însă, din păcate, e mai greu de pus în practică.
Ok, dacă ar fi să aleg doar un atribut, aş opta pentru competenţă. 😀
Pfff, ce întrebare ai pus :). Cred că ”să fii competent în ceea ce faci” le înglobează și pe celelalte două. Pentru că a face PR de calitate nu înseamnă numai a ajunge să atingi rezultatele pe care ți le-ai propus, ci și modalitatea în care le atingi.
În ceea ce privește confidențialitatea datelor, unele dintre ele, dacă te ajută să consolidezi imaginea companiei pe care o reprezinți, nu ar trebui să fie ținute secrete.
Iar în ceea ce privește sintagma ”literatura de specialitate spune că…”, tare mi-e teamă că literatura asta de specialitate înseamnă Cristina Coman…
Interesant subiectul adus in atentie. Din punctul meu de vedere importante-s toate trei. Acum sa detaliez putin. Am peste 9 ani de experienta practica din care aproape 6 la propria-mi agentie, cu clienti din multe domenii si chiar din mai multe tari. La fel de ceva ani de zile predau curs de PR – online – si tin de asemenea traininguri pentru companii sau clienti care vor sa stie mai mult despre comunicare. Sunt, daca vrei, la fel, in ambele „tabere”.
Ce stiu sigur e ca daca nu respecti confidentialitatea datelor acest lucru se afla si clienti ulteriori nu mai ai. La fel, daca nu esti bun in ceea ce faci clientii nu iti raman ani de zile si nici nu revin; evident nici altii noi nu atragi. Integritatea cred ca se leaga de toate acestea. In final trebuie sa nu uitam ca deseori clientul vine sa lucreze cu tine pentru ca doreste sa lucreze cu tine (exceptand contractele castigate prin pitchuri).
Eu mizez pe toate trei asadar si da, uneori poate ca esti tentat sa spui anumite lucruri pe care nu le poti spune – dar mai exista o etica si e bine sa o respecti.
Cred ca integritatea este primordiala atunci cand vorbim de PR, pentru ca sta la baza tuturor celorlalte norme.
Deci votez pentru integritate, inainte de toate! 😉
Eu consider că, pentru a excela în acest domeniu, trebuie să le cuprinzi pe amândouă: atât integritatea, cât şi competenţa.
Poţi fi competent fără a fi neapărat integru şi poţi fi integru fără a atinge competenţa, dar nu cred că te poţi numi un adevărat profesionist de PR dacă nu eşti deopotivă competent şi integru.
Personal, nu le-aş separa şi nici nu aş acorda mai mult credit uneia sau alteia.
P.S: Feliciări pentru noua „faţă” a blogului. Arată foarte bine 🙂