Atunci când ai un blog nișat și o anumită credibilitate în domeniu, primești tot felul de oferte de la companii pentru a scrie advertoriale despre produsele sau serviciile lor. Dar să stabilim mai întâi ce este un advertorial.
O combinație de cuvinte între editorialul jurnalistic și advertising (publicitate), advertorialul a fost prima dată folosit în 1946. Iar de atunci este folosit constant atunci când cineva este plătit pentru a scrie despre anumite produse și servicii pe un ton pozitiv și totuși obiectiv, cu scopul de a-i determina pe cititori să creadă că autorul recomandă serviciul sau produsul respectiv și, implicit, să-i facă pe aceștia să îl achiziționeze.
Advertorialele au devenit o practică extrem de la îndemână, atât pentru companii care plătesc mult mai puțin decât pe publicitatea efectivă, cât și pentru bloggeri care își cresc veniturile și lista de clienți. Întrebarea care se merită pusă aici, însă, este: există reguli pe care un blogger trebuie să le respecte în redactarea unui advertorial? Evident că da, și le voi enumera pe jos pe cele mai importante:
1.Nu accepta să scrii despre produse sau servicii în care nu crezi, pe care nu le-ai testat sau care nu se potrivesc cu profilul blogului tău! Dacă blogul tău este nișat pe produse cosmetice și la un moment scrii un advertorial despre telefoane mobile, ceva scârțâie. Practic, nu vei avea mai mulți vizitatori, ci îi vei pierde și pe unii dintre cei veniți să afle constant informații despre produse cosmetice;
2.Nu supraevalua produsul/serviciul ca fiind singura opțiune pentru cititorii tăi. Scrie obiectiv, prezentând totodată și părțile pe care le consideri în minus. Astfel, articolul va fi mult mai credibil. La fel și reputația ta;
3.Spune-le cititorilor tăi că este vorba de un advertorial plătit: creezi o categorie Promo, scrii (P) în fața titlului sau menționezi la sfârșit ”Acest text este un adevertorial”. Dacă îți vei subestima cititorii și vei crede că îi poți înșela, determinându-i să cumpere un produs sau un serviciu te înșeli amarnic. Cititorii vor să vadă partea ta umană și experiențele trăite pe bune, nu faptul că ai luat bani ca să scrii despre un produs pe care nici măcar nu l-ai încercat.
Pe astea le consider eu cele mai importante. Voi ce reguli credeți că mai sunt importante?
Eu stiu ca advertorialul e scris prezentând doar opinii pozitive. Daca prezintă opinia bloggerului cu bune şi rele e articol plătit, nu advertorial.
Cu punctul 3 nu sunt de acord, poţi lăsa să se înţeleagă din text că e un articol scris pentru că ţi s-a cerut.
Majoritar pozitive aș zice. Dar nu spun niciodată nu unei păreri obiective care să susțină că produsul poate avea și ceva mai bun. Nu sunt de preferat evident, dar sunt mult mai credibile.
Punctul trei l-am scris gândindu-mă la tine :)) Eu sunt de părere că scrii doar despre lucruri care îți plac și pe care le-ai susține, motiv pentru care nu mă deranjează să le spun cititorilor mei că am fost și plătită să îmi spun părerea public despre acel produs 🙂
Foarte util articolul 🙂 mulțumim
Nu ştiu dacă e o regulă, dar poate ar merita menţionat: nu scrie pe blog doar advertoriale. Dacă faci doar asta voi crede că ai un singur interes: banii. Nimic rău pentru tine, evident. În schimb, pentru mine s-ar putea să conteze şi chiar să mă determine să nu te mai citesc. 🙂
@Marius – cu drag
@Oana – ba cred că ar putea fi trecută la reguli, pentru că e important ce ai spus.