Majoritatea întrebărilor pe care le primesc legate de domeniul PR-ului sunt legate de schema unei campanii de relaţii publice, mai exact ce conţine o strategie de PR.
Ei bine, iată mai jos o structură generală a unei campanii de PR:
1.Analiza problemei/organizaţiei
– ce problemă am identificat?
– este cu adevărat o problemă?
– care este cauza provocării problemei?
– ce efecte are problema în interiorul organizaţiei?
– ce fecete are problema în exteriorul organizaţiei?
– care sunt resursele pe care le deţin în acest moment?
– care sunt punctele mele forte şi care sunt cele slabe?
– care sunt oportunităţile şi care sunt ameninţările?
– care este misiunea organizaţiei?
– care este structura organizaţiei?
– care este performanţa organizaţiei?
– care este percepţia publică asupra organizaţiei?
– cum este influenţată organizaţia de variabilele economice, sociale, politice, juridice?
– cine sunt competitorii şi adversarii mei?
2.Stabilirea obiectivelor:
– ce îmi propun prin această campanie?
– unde vreau să ajung?
– în cât timp îmi propun să ajung acolo?
– cu ce resurse îmi propun să ajung acolo?
3.Definirea grupului-ţintă:
– în ce regiune se află acesta?
– care este mărimea populaţiei în acea zonă?
– care este delimitarea de vârstă a grupului meu ţintă?
– care este venitul şi ce ocupaţie are grupul meu ţintă?
– ce naţionalitate, religie, educaţie şi clasă socială are grupul ţintă?
– ce activităţi, interese, opinii, atitudini şi valori are grupul ţintă?
– ce comportament faţă de produsul sau serviciul meu are grupul ţintă?
Vezi şi: Cui îi scriem?
4.Stabilirea canalelor şi tehnicilor de comunicare:
– ce metode voi folosi pentru a implementa campania de PR?
– ce canale de comunicare voi folosi în campania mea?
– sunt acestea alese corect în funcţie de grupul meu ţintă?
5.Alegerea mesajului:
– ce mesaj voi trasmite prin această campanie?
– este el în concordanţă cu grupul ţintă şi cu canalul de comunicare?
6.Fixarea calendarului de activităţi:
– care sunt paşii prin care îmi voi îndeplini obiectivele?
– în ce perioadă se vor desfăşura acestea?
– ce resurse voi folosi?
– cine va fi responsabil de fiecare activitate în parte?
– cum se vor derula activităţile?
7.Stabilirea bugetului:
– care sunt resursele financiare de care am nevoie pentru a duce la îndeplinire obiectivele?
– care sunt categoriile de cheltuieli pe care le planific?
8.Definirea metodelor de evaluare
– ce instrumente voi folosi pentru a evalua dacă obiectivele mele au fost atinse?
Opt etape care, dacă le vei planifica din timp şi corect, vei vedea rezultate pozitive şi campania ta de PR va fi una de succes.
Eu, patind-o rau de tot cu E.ON Gaz, pierzind o groaza de bani avand incredere in angajamentele oamenilor lor si in contractele semnate cu ei, am decis sa incep o campanie/blog de protest: http://www.e-onvs.linguaprof.com. Aveti vreun sfat cum imi pot promova dreptatea si imaginea (reala) de „victima a E.ON Gaz”? Nu ma indrumati catre instante, sunt un greva si oricum e imposibil sa castigi cu smecheri plin de bani si influenta. Ceea ce pot sa fac e sa fac metodele de „guerilla procurement” de-ale lor cunoscute in lumea facaerilor si nu numai. E datoria mea, nu? Si sa astept sa ma dea ei in judecata. Ceea ce ar fi …:)
Buna Peter,
Imi pare rau pentru ce ti s-a intamplat. Cu toate acestea, sustin pe toti cei care au curajul sa isi apere drepturile si sunt hotarati sa mearga pana la capat cu acest demers. Asa ca felicitari pentru initiativa blogului.
Insa, asa cum ai spus si tu, nu este de ajuns. Ai nevoie de o campanie serioasa prin care sa iti faci cunoscuta problema. Iar acest lucru doare mai tare decat apelul la instantele judecatoresti. Poti sa mergi atat pe online, cat si pe offline, depinzand de bugetul pe care il ai si de resursele umane, informationale si de timp.
Nu as putea sa iti spun aici pasii concreti pe care ii poti face, insa putem discuta mai multe pe e-mail sau la telefon ca si pana acum.
Mult succes in tot ceea ce faci!
Asta mi-ar mai lipsi, Andreea- vreo 10 000 de euro intr-o campanie „vai ce mi-au facut astia!”::):) Mai bine ii provoc sa ma dea in judecata, si apoi, GRATIS , obtin o expunere uriasa, toata media, TV, etc. Noroc cu PR-ul absolut catastrofal pe care il au- si ma refer si la nivelul departamentelor de PR. Sunt convins ca nu citesc nici ce scriu pe acest blog.
tare Tata Wilcox, nu? Sau Dagenais? whatever… e bine cand mentionam si sursa.
:)) ehee … Wilcox si Dagenais erau prin anul 1 de Facultate, adica acum ceva vreme buna. Mda, iar ne limitam la teorie …