Daca la inceputul anului vorbeam de cea mai buna reclama a anului 2008 si faceam referire la Cava D’oro, desi produsul avea ca target un low class, acum a venit momentul sa vorbesc si despre cea mai proasta reclama a anului: Lemarco Alb Florin Piersic Senior. Se pare ca Lemarco a apelat la cei doi actori Piersic pentru a-si promova cele doua tipuri de zahar: alb, clasic, promovat de Senior si brun, modern, promovat de Junior. Pana aici totul e bine. Dar hai sa vedem unde sunt greselile. Cel putin in comparatie cu reclamele la zaharul brun Lemarco – The dark side of sugar si Tocilarii, Lemarco alb – dulceata mea de piersici e de departe cea mai penibila reclama posibila pe care am vazut-o la zahar (a doua fiind Lemarco Angajatul).
Ok, Florin Piersic a fost si este un mare si talentat actor. Este o personalitate cu influenta in randul romanilor, cu precadere in randul gospodinelor. Insa vine intrebarea: de ce un actor de talia lui Piersic Senior face o astfel de reclama? Lipsa banilor si a contractelor? Si atunci apare automat discreditarea, adica tocmai efectul invers pe care si-l doreau cei care au venit cu ideea folosirii lui Piersic. Mai mult, ambalajul de la Lemarco Alb este clar unul inferior, ceea ce duce la inca un minus pentru imaginea lui Piersic si implicit a zaharului Lemarco. Dar, bineinteles, piesa de rezistenta a reclamei la zahar alb Lemarco e Veronica, domnisoara mai mult dezbracata cu un tort pe cap. Nu stiu daca gospodinele care il admirau atat de mult pe Piersic au reactionat atat de bine la vederea domnisoarei in cauza, insa mie mi-a dat impresia de „femeie casnica fara drepturi care gateste, arata bine si nu scoate un cuvant in fata barbatului”. Oare se regasesc femeile din Romania in aceasta postura? Sau mai bine zis: VOR ele sa se regaseasca in aceasta postura?
Multa lume cu care am discutat despre aceasta reclama mi-a spus ca producatorii reclamei au dorit sa starneasca controverse si sa mearga pe ideea ca daca faci oamenii sa vorbeasca despre tine, atunci sigur iti vei face produsul cunoscut si vandut in cantitati mari. Oare? Am mai auzit cum ca e foarte greu sa faci reclama la zahar, pentru ca e un produs obisnuit. Sa fim seriosi. Daca lucrezi in publicitate, minimul de conditie e sa ai un strop de creativitate si sa vii cu ceva nou. Regula care nu se aplica numai in Advertising, clar. Uitati-va la Lemarco Brun, cu ambele spoturi: Tocilarii si F.P. Junior.
Asadar, in afara de a starni acea rumoare, si-a atins reclama obiectivul de a crea o imagine pozitiva produsului si de a creste vanzarile?
Uite la varianta „propria fabrica” nu m-am gandit. Dar sa stii ca nu e exclus. Afaceri de familie de la productie pana la promovare.
Draga Andreea,
Ai apucat sa dormi dupa ce ai vazut reclama asta sau de indata ce ai vazut-o pe TV te-ai apucat de scris pe blog ca sa iti dai tu cu parerea desi admiti ca „Clar ca nu le stiu pe toate”? Stii ca noaptea e un sfetnic bun..
Ca sa iti spun din start, sunt apropiata echipei care a lucrat la aceasta campanie. Si de aceea caut pe net ce crede lumea despre spot si astfel am ajuns la tine pe site. Nu esti cu nimic mai deosebita, opinia despre acest spot este unanima, si anume ca este unul prost. Ceea ce ma uimeste pe mine nemasurat este cu cata usurinta isi dau cu parerea niste unii care se autoproclama specialisti si desfiinteaza un spot lasandu-se prada propriilor prejudecati, afinitati si preferinte. Este foarte usor sa faci lucrul asta, si am sa iti si demonstrez lucrul asta.
Dar pana atunci, lucrurile stau asa:
1. Lemarco este un brand fara notorietate si acest obiectiv trebuia atins
2. consumatorul nu trebuie sa se indentifice cu produsul sau personajele care endorseaza produsul pentru a il cumpara sau a il aprecia (asa cum nu toate gospodinele viseaza sa scape zaharul pe strada si sa i-l aduca Dan Chisu la usa, asa cum eu nu trebuie sa fiu skaterita ca sa beau sprite, asa cum nu e musai sa fiu atlet ca sa ma incalt cu nike and so on)
3. in categoria sa de produse, si cu atat mai mult in categoria de zahar, spotul asta este unul inovator, care face diferenta, care are o pozitionare clar definita comparativ cu concurenta (astea sunt lucruri care nu tin de „pareri” ci de cercetari de piata comparative)
4. bugetul a fost unul „romanesc”, nu a fost suficient pentru o campanie integrata dar au inceput cu ceva. Dar observatia rautaciosa cu privire la ambalaje nu isi are locul in discutia despre spoturi. Nu poti sa spui ca spoturile sunt proaste din cauza ambalajelor produselor.
Draga mea Andreea, dupa parerea mea de persoana care nu le stie pe toate, nu esti o vizionara asa cum te crezi ci esti una dintre persoanele care vor ingrosa randurile mediocritatii in urmatorii ani de zile. Un fel de mediocra wannabe cu sanse mari de reusita. Pentru ca daca tu critici un spot care iese in evidenta din calup doar pe baza retetelor din cartile prafuite de PR, necomparativ cu categoria din care face parte si cu pozitionarea pe care si-o asuma, atunci poate ar trebui sa te indrepti catre o alta cariera. Sau ar fi suficient doar sa cumperi margaritar si sa te treaca fiorii la gandul ca din moment in moment va suna Chisu la usa.
„Lucrurile nu sunt intotdeauna asa cum ti le-ai imaginat. Uneori, ele sunt chiar mai bune”.
Domnisoara trainer acreditat, specialist in Relatii Publice, consultant in scriere si implementare de proiecte, editor, presedinte al organizatiei Lecupo, as aprecia o argumentare mai buna a criticii acestui spot TV, una in care sa se vada toata educatia de specialist.
Asa ca.. daca te-a deranjat faptul ca Florin Piersic ti-a atras atentia fiind scos din cliseele lui ciocoflenderice, i s-a luat fularul de la gat si garoafa din piept inseamna ca esti mult mai inchistata si indoctrinata decat aceasta profesie ti-o permite. Dar acest lucru putea sa il zic despre tine din momentul in care am citit cum singura iti declari cariera stralucita, in lipsa laudatorilor: „faptul ca m-am implicat din timp in activitati complexe si diferite m-a ajutat sa ma dezvolt atat personal cat si profesional si sa evoluez spre o cariera stralucita”
Hmmm.. sunt mandra de pledoaria de mai sus 🙂 E usor sa desfiintezi pe cineva, nu? Mai ales cand transformi totul in ceva personal. Si uiti ca parerile trebuie sa ti le dai doar daca sunt contructive (nu neaparat de lauda). Daca nu, le tii pentru tine. Se cheama meditatie.
Da, se pare ca starnesc controverse chiar din prima zi in care am lansat acest site. Bun, am facut analiza la reclama Lemarco si a aparut imediat un comentariu in care sunt acuzata ca fac critica nefondata. Si asta din partea unei persoane care e „apropiata echipei care a lucrat la aceasta campanie”. Si pentru ca textul domnisoarei/doamnei care ma acuza in acest comentariu e prea „delicios” si amuzant pentru mine, un adevarat act de profesionalism din partea echipei si a apropiatilor Lemarco, voi scrie un nou articol pe aceasta tema 🙂
reclama cu FP este de-a dreptul penibila oricat de inovativa credeau producatorii ca este, iar ambajalul produsului este de-a dreptul penibil, da penibil in draci, parca e de pe vremea comunistilor.