edwardbernays

Există teorii care spun că PR-ul a existat dintotdeauna, chiar de la facerea lumii, doar că nimeni nu ştia că i se spune astfel. Hai să fim serioşi şi să vorbim de adevăratul început al PR-ului. De abia la începutul secolului al XX-lea, pentru prima dată în istorie, oamenii şi instituţiile au început să utilizeze scriitori şi purtători de cuvânt specializaţi.

Era într-adevăr perioada modelului de comunicare într-un singur sens care avea doar scopul de a vinde şi de a reacţiona la crize. Companiile încep să folosească o serie de tehnici pentru a promova relaţii pozitive cu clienţii.

Dar hai sa vedem un scurt timeline al PR-ului, cu câteva dintre cele mai inportante evenimente în domeniu:


1900 – Se înfiinţează Biroul de Informare din Boston, prima firmă de PR din America.

1904 – Ivy L. Lee devine consultant în relaţii publice.

1906 – Ivy L. Lee este angajat pentru a reprezenta companiile industriale în greva minerilor. El îşi editează „Declaraţia de Principii”, considerată a fi naşterea consilierii moderne în relaţii publice.

1913 – Lee îl reprezintă pe JD Rockefeller în greva fierului, cunoscută şi sub numele de Însângeratul Masacru Ludlow.

1916 – Comitetul de Informare Publică, sub conducerea lui George Creel, promovează sprijinul public al implicării Americii în Primul Război Monial.

1923 – Edward L. Bernays, cunoscut şi ca „părintele PR-ului”, publică lucrarea „Cristalizarea Opiniei Publice”, prima carte despre Relaţiile Publice profesioniste şi ţine primul curs de relaţii publice în cadrul Universităţii din New York.

1929 – Bernays organizează marşul „Torţele Libertăţii”, cu scopul de a promova fumatul.

1929 – Bernayes organizează cel mai mare eveniment de relaţii publice al secolului: „Jubileul de Aur al Luminii”, care celebra 50 de ani de la invenţia becului electric.

1933 – Soţii Clem Whitaker şi Leone Baxter înfiinţează prima firmă de campanii politice, devenind pioneri ai campaniilor politice moderne.

1934 – Edward Bernays derulează cu succes campania „Mingea Verde” pentru ţigările Lucky Strike.

1942 – Oficiul pentru Informarea cu privire la Război, condus de Elmer Davis, promovează sprijinul public şi implicarea în Al Doilea Război Mondial.

1945 – Consiliul pentru Publicitate este înfiinţat pentru a derula campanii de informare cu privire la diferite cauze sociale.

1945 – Guvernul SUA anunţă, printr-un comunicat de presă foarte bine şi atent conceput, că un avion american a lansat o bombă la Hiroshima.

1946 – Se foloseşte pentru prima dată informarea televizată de mare masă.

1948 – Este fondată Societatea Americană de Relaţii Publice (PRSA).

1950 – Se adoptă Codul Profesional al Standardelor PRSA.

1953 – Este creată Agenţia pentru Informare a Statelor Unite USIA cu scopul de a disemina în străinătate ştiri şi informaţii culturale.

1955 – Este fondată Asociţia Internaţională de Relaţii Publice IPRA.

1960 – Bernays conduce o campanie uriaşă de informare a publicurilor asupra pericolului provocat de fumat.

1970 – Este fondată Asociaţia Internaţională a Comunicatorilor în Afaceri IABC.

1998 – Este fondat Consiliul Firmelor de PR.

2000 – Codul de Etică PRSA este revizuit devenind un ghid inspiraţional.

2002 – PRSA promulgă Acreditarea Universală ca standard pentru practica PR-ului.

PR-ul a trecut de la modelul agentului de presă al lui Barnum şi modelul informării publice al lui Ivy Lee, la modelul comunicării bilaterale simetrice al lui Bernays, cu scopul creării unei înţelegeri mutuale între organizaţie şi publicurile sale. Rămâne de văzut ce urmează în acest domeniu atât de complex.