Amalia Sterescu este Senior Business Consultant și speaker în cadrul HR Summit Iași 2013, unde va vorbi despre Succesiune în Management. Află mai multe despre minunata lume a leadershipului, outsourcingului și managementului din interviul pe care i l-am luat în această săptămână:

1. Uitându-mă peste ceea ce ați făcut până acum, pot spune fără doar și poate că aveți o experiență impresionantă. Dar, de unde a început totul și care au fost principalii pași din cariera dumneavoastră?
Nu am castigat niciodata la loto si fac aceasta remarca pentru ca, pentru mine succesul, de orice natura, a venit in primul rand datorita unui efort sustinut. Norocul a facut ca sa lucrez numai in corporatii mari (MC Donald’s, Mobifon/Vodafone, Oracle) unde efortul personal are un rating la final de luna sau trimestru si unde promovarea se face pe baza de competente si performanta. Desi am avut mai multe roluri de team manager anterioare, consider ca anul in care mi-am inceput cariera manageriala este 1998 cand am obtinut si prima pozitie mai complexa de management in cadrul departamentului de Relatii cu Clientii in Connex (7 Team Leaderi si 100 subordonati). Competitia era acerba si a fost o victorie nu foarte simplu de obtinut. Ca manager am implementat o serie de start-up-uri interne in cadrul Connex ca echipa de Relatii cu clientii corporate pentru serviciile de date, Echipa de Telesales si Telemarketing sau procesul de Mystery Shopping – ca sa dau cateva exemple. Tot ca manager in Connex am condus departamentul de Relatii cu Clientii pentru conturi strategice pana in anul 2005.

A urmat apoi un nou start-up in cadrul Oracle, in 2005, unde m-am alaturat ca manager si am fost promovata in scurt timp ca Senior Manager. Am implementat cu succes unul din primele Centre de Servicii Suport Oracle in Romania si am transformat acest concept impreuna cu echipa mea, intr-unul de succes – reusind sa extindem acest business ca adevarati intrapreneuri. Promovarea mea ca Director in cadrul Oracle a venit natural in 2007.

In 2008 rolul pe care il jucam in cadrul companiei devenise mult mai complex, gestionam o baza de clienti ce genera >$1B, aveam o echipa extinsa de manageri si specialisti. Prin urmare am fost desemnata sa multiplic conceptul de centru suport servicii si in India si ulterior China ceea ce a dat o dimensiune globala rolului meu in cadrul corporatiei.

Promovarea ca Vice President in cadrul Oracle Support a venit in 2008 pe fondul cresterii complexitatii rolului pe care il jucam in companie, pe baza responsabilitatii uriase de a genera peste $2B anual din vanzari suport. Am fost printre putinii angajati care au sarit o etapa in ascensiunea manageriala, cea de Sr. Director fiind promovata direct ca VP datorita rolului complex pe care il jucam. Am fost prima romanca ce a ajuns sa detina o astfel de pozitie in Oracle in cadrul departamentului Support si mai glumesc din cand in cand spunand ca eram cu siguranta si cea mai tanara in board-ul de conducere al departamentului suport la nivel de Europa Middle East si Africa.

Privind in spate tind sa uit zilele lungi de lucru, week-endurile si sarbatorile la birou, lungile calatorii in diverse puncte de pe glob si sacrificiile pe care le facem constient pentru a ne construi o cariera in corporatii. Imi spun ca am avut noroc, norocul sa lucrez cu oameni minunati care au facut din excelenta in performanta, o prioritate.

Dupa 16 ani de experienta manageriala in diverse zone sau industrii simt nevoia sa impartasesc din experienta mea celor care sunt la inceput de drum sau celor care si-a dezvoltat propriul business insa au nevoie de suport pentru a-si clarifica strategic pasii urmatori. Asa au luat nastere o serie de proiecte personale ca “Outsourcing Advisors” primul portal al comunitatii de outsourcing din Romania, Public Speaking School , Parinti Campioni – grup de discutii pentru parintii cu mai multi copii sau “Ready4life – tot ce nu te invata scoala“ prelegeri si mentoring pentru cei aflati la inceput de drum profesional.

2. Pe baza experienței pe care o dețineți, ce înseamnă pentru dumneavoastră un manager de succes?
Eu cred in puterea experientei. Pe mare zbuciumata si vreme rea invata navigatorii meserie, nu pe mari calme si linistite. Orice furtuna e o provocare sa te reinventezi si iti rasplateste apoi indrazneala cu fiecare nou taram descoperit.

Eu nu am ajuns aici dintr-o data – nu te trezesti intr-o buna dimineata si gata ai un rol de conducere de top. Promovez munca pas cu pas si interes autentic pentru ceea ce faci, dezvoltarea personala ceas cu ceas, constructia durabila cu fundatie stabila, liant bun si materiale de calitate pentru ca eu cred cu tarie ca sunt ingrediente ce pot sta la baza succesului fiecarui manager.

Deunazi scriam pe blogul meu amaliasterescu.ro un articol in care ii indemnam pe manageri sa nu fie „copacul la umbra caruia nu creste nimic”. Atat performanta dar mai ales echipa este oglinda talentului managerial. Nu te poti considera un manager de succes daca nu sadesti in oamenii cu care lucrezi viziunea pentru care vin la serviciu zi de zi, daca nu comunici, daca nu motivezi si mai ales daca nu dezvolti competente, roluri si nu iti antrenezi echipa permanent.

AMALIA STERESCU

3. La HR Summit Iași 2013 veți vorbi despre Succesiune în Management. Ne puteți dezvălui un pic din discursul dumneavoastră? Bineînțeles, atât cât să facem puțin teasing.
In experienta mea am purtat diverse „palarii” atat ca mentee dar si ca mentor, designer de programe de Succesiune in Management / Talent Management ori membru al unor board-uri de Talent Management in mediu corporatist. Nu am putut sa nu remarc o anumita bresa intre teorie si practica, dintre ceea ce au gandit si planificat managerii de HR si ceea ce ajunge sa se intample de fapt in realitate.

Asadar la la HR Summit Iasi voi vorbi despre bresa actuala din programele de succesine in management:
– Voi explica de ce este Succesiunea in Management un subiect arzator;
– Strategii de succesiune in management;
– Cele mai frecvente critici aduse sistemelor de succesiune actuala;
– Cateva recomandari din experienta personala atat pentru mediul corporate dar si catre antreprenori.

4. Sunteți înconjurată de foarte mulți tineri, atât prin evenimentele la care sunteți speaker dar și prin programul de vountariat în Leadership pe care l-ați inițiat. Care sunt principalele 5 idei de aur pe care le transmiteți tinerilor în general?
1. Nu te gandi ca mama, tata, prietenul sau sotul/sotia ori seful ar fi responsabili de evolutia propriei tale cariere – singura persoana responsabila de evolutia sau stagnarea carierei tale esti chiar TU!

2. Ce mai mare bariera ce sta in calea realizarii obiectivelor noastre cele mai ambitioase suntem de cele mai multe ori chiar Noi. Odata ce ai realizat asta, vei intelege ca lupta de cele mai multe ori nu e cu exteriorul ci cu forta care sta in tine – pe ea trebuie sa o convingi, sa o „manipulezi” suficient de bine astfel incat sa reusesti!

3. Atunci cand ti-ai pierdut directia sau nu stii incotro sa o apuci – uita-te in jur si vezi care sunt persoanele pe care le admiri profesional si de ce – apoi roaga una din ele sa iti fie mentor.

4. Unii sunt suficient de norocosi si isi descopera vocatia de timpuriu altii o cauta toata viata insa nu inseamna ca sunt mai putin norocosi – insusi acest drum de incercari si descoperiri este cel mai mare beneficiu.

5. A avea un job de timpuriu sau cel putin un internship este cel mai mare dar pe care ti-l poti face – nici un examen nu te va pregati pentru ceea ce urmeaza dupa scoala insa lucrul cu oamenii, cu obiectivele, cu clientii, munca sub presiune – Da.

5. Cum se vede piața de outsourcing din România din prisma Amaliei Sterescu?
Eu cred in potentialul Romaniei de a deveni principala destinatie de outsourcing in Europa de Est. Recent am lansat OutsourcingAmalia Sterescu Advisors care isi propune pe de-o parte sa faca lobby in afara Romaniei pentru a incuraja investitorii sa externalizeze servicii/business in Romania, pe de alta parte actioneaza ca un liant al comunitatii romanesti de outsourcing.

Iata pe scurt cateva opinii personale:
Atractivitate: Romania ramane atractiva pentru companiile ce au clienti in Europa, pentru externalizarea serviciilor ce necesita atat abilitati de limbi straine cat si tehnice, ramane atractiva pentru cei ce vor sa dezvolte software la preturi eficiente si pentru cultura sa europeana. In ultimul studiu Tholons, Romania e prezenta pe locul 44 in „Top 100 world outsourcing destinations” pozitie ce a ramas constanta in ultimii ani. Desigur mi-ar place ca in acest top Romania sa nu fie prezenta numai prin Bucuresti dar si prin Iasi, Cluj, Sibiu, Brasov ce mai nou reprezinta si ele locatii ale outsourcing-ului romanesc;

Competitie cu alte locatii de outsourcing: In ultimii 4 ani am vazut cum Romania pierde teren in favoarea Poloniei si Cehiei asta dupa ce Egiptul a fost defavorizat de turbulentele politice. Romania a pierdut teren si datorita lipsei de sustinere guvernamentala a industriei de outsourcing prin absenta diverselor reduceri sau scutiri de impozite acordate investitorilor – conform practicilor internatonale sau prin absenta reprezentantilor administratiilor locale la conferinte si evenimente internationale de profil.

Tendinte: Daca pe outsourcing companiile au continuat sa isi protejeze portofoliile existente de clienti – nereusind sa atraga substantial clienti noi – pe insourcing sesizez schimbari imbucuratoare prin infiintarea de noi centre de suport servicii intentii manifestate atat de Deutche Telecom cat si de Orange si Microsoft.

Urgente: Industria de Outsourcing este o industrie ce a creat peste 14,000 de locuri de munca in plina criza economica – pe de o parte acesta e un aspect imbucurator pe de alta parte a absorbit intr-un timp scurt rezervele de competente de tot felul de la limbi straine mai rare pe plaiuri mioritice pana la diverse competente tehnice. Inexistenta unui parteneriat solid intre Educatie si Industria de Outsourcing constituie o amenintare pe termen lung. Construirea unui dialog permanent intre reprezentantii Educatiei si Industria de Outsourcing este benefic si garanteaza longevitatea investitiilor in acest sector.

– O alta urgenta consta in intensificarea lobby-ului efectuat de asociatii de profil dar si reprezentanti guvernamentali in exteriorul Romaniei . Faptul ca in Romania un investitor poate gasi un mix de 24 de limbi straine la pachet cu multiple alte abilitati poate imbogati frumos un brand de tara.

Prin proiectul Outsourcing Advisors imi propun sa ofer mai multa vizibilitate acestei industrii si profesionistilor sai – atat in Romania dar mai ales in afara ei, sa identificam nevoi comune si sa actionam unitar daca nu pe modelul Poloniei sau Cehiei atunci pe propriul nostru model bazat pe inovatie si pe cele mai noi tendinte in aceasta arie.

Dacă vrei să afli mai multe despre toate aceste domenii direct de la Amalia Sterescu, vino pe 17 octombrie la cel mai mare eveniment de HR din Estul României – HR Summit Iași 2013. Înscrie-te aici și asigură-ți locul în sală!