Pentru a comunica eficient cu ceilalţi este vital ca pentru început să te cunoşti pe tine. Este uşor să dăm vina pe altcineva atunci când se comit erori în comunicare, însă de ce să punem gaz pe foc când putem să rezolvăm problema simplu şi repede?
Fii sigur că ceea ce crezi tu despre tine nu este şi ceea ce cred cei din jurul tău despre tine. Pentru că ei nu cunosc totul, pentru că ei au trăit o altă viaţă faţă de tine, pentru că au principii, valori, experienţe diferite de ale tale.
Începe cu analiza ta atunci când vrei să devii un bun comunicator, deoarece relaţiile pe care le ai cu ceilalţi sunt puternic influenţate de felul în care tu te vezi şi abia apoi de felul în care eşti perceput de ceilalţi.
Imaginea de sine în acest caz este cea care dictează comportamentul nostru şi, implicit, percepţia noastră şi a celor din jur. Cu cât ai o imagine de sine mai bună, cu cât eşti mai mulţumit de tine, cu atât eşti mai încrezător, mai îndrăzneţ şi mai eficace. Pe de altă parte, cu cât ai o imagine mai proastă despre tine, cu atât eşti mai aproape de eşec.
Încearcă să îţi acorzi în fiecare zi câteva minute în care să meditezi la cine eşti şi ce trebuie să schimbi la tine. Gândeşte-te ce ai realizat la sfârşitul zilei, pe cine ai influenţat în bine, la ce ai contribuit. Fii atent la percepţia pe care o au cei din jurul tău asupra ta şi cum afectează ea acţiunile lor în relaţia cu tine.
Nu mai insista pe ideea că nu îţi pasă ce spune lumea despre tine, că eşti non-conformist şi independent. E doar un zid pe care l-ai ridicat în ideea că vei fi mai puternic. Dărâmă-l şi vei vedea că puterea ta va creşte înzecit.
Îmbunătăţeşte-ţi zi de zi imaginea de sine şi îndreaptă-te cu paşi repezi spre succesul relaţiilor interpersonale. Iar acest lucru se poate face urmând câteva sfaturi simple:
• Conştientizează-ţi fizicul: uită-te în oglindă şi acceptă-te. Obişnuieşte-te cu faţa ta şi simte-te bine. Fii conştient de ceea ce ai şi învaţă să te bucuri de aceste lucruri;
• Practică afirmarea de sine: repetă-ţi că vei reuşi, că eşti cel mai bun, că poţi. Aveam un amic care avea camera plină de post-it-uri cu mesaje de motivare şi încurajare şi îşi repeta în fiecare zi acele cuvinte. Iar acum, de la un simplu angajat timid a ajuns să deţină propria afacere şi are un succes imens:
• Alege-ţi anturajul: nimănui nu îi place să stea în preajma unor oameni mereu bosumflaţi care se plâng mereu de greutăţile lor. Alege-ţi prieteni şi colegi optimişti, motivaţi, implicaţi, activi care să îţi transmită în fiecare zi energia pozitivă necesară unei doze de succes;
• Creşte-ţi şansele de succes: dacă vei rămâne pe acelaşi post timp de ani de zile fără să vii cu o idee nouă şi fără să îţi doreşti să creşti atât personal cât şi profesional, nu prea se întrevăd şanse reale de reuşită, nu?;
• Trăieşte în prezent: sigur că am trăit toţi momente frumoase de care ne amintim cu mare drag. Dar acestea s-au întâmplat în trecut şi dacă nu poţi să treci peste ele, nici succesul nu va veni la tine. Starea de melancolie în amintirea clipelor trecute îţi va provoca mai mult rău decât bine şi îţi vor distrage atenţia de la prezent şi de la oportunităţile lui;
• Elimină tensiunile faciale: ok, ai rate de plătit, un job stresant, studii de continuat, copii de crescut etc. Toţi le facem, dar asta nu înseamnă că trebuie să ne plângem şi să nu ne mai bucurăm de micile plăceri ale vieţii. Destinde-ţi muşchii feţei şi râzi cât mai mult;
• Controlează-ţi vocea: secretul – nici prea tare, nici prea încet. Ci doar atât cât să demonstrezi că eşti stăpân pe tine şi ştii sigur ceea ce vorbeşti;
• Abandonează dorinţa de a plăcea tuturor: pur şi simplu nu ai cum să fii pe placul tuturor. Oricât ai încerca, asta face parte din categoria „NU”. Viaţa nu e un concurs de popularitate, aşa că lasă detaliile de acest gen pentru cei care nu pot concura cu lucruri mai serioase.
Intr-adevar, oamenii ii critica pe cei din jurul lor, fara a se uita inainte in oglinda. Adaptand subiectul la domeniul ‘Relatii Publice’, un specialist in comunicare trebuie sa stie mai intai ce poate el, sa isi contureze imaginea personala si apoi sa se adapteze la ceilalti. O comunicare eficienta incepe prin comunicarea cu sine. Interesting article:)
Maria
Minunat. Imi place foarte mult articolul acesta. Ma ajuta foarte mult, la fel si blogroll-ul. Multumesc!
:X super articolul .. Chiar asha si este .. pana nu te simti impakat cu tine si cu felul in care arati nu ai cum sa comunici free .. si asta stiu din proprie experienta . In perioada cand eram mai mica si avem nenumarate complexe nu puteam sa vorbesc cu oricine ,orice . Analizam foarte mult pana sa spun ceva poate si din dorinta de a nu deranja pe nimeni .Acum de cand am o imagine de sine mult crescuta interactionez zilnic cu alti oameni fara sa mai gandesc atat de mult la ce parere o sa aiba de mine . Ma cunosc mai bine , stiu care imi sunt potentialele si in sfarsit mi-am acceptat Defectele 😀
Defectele? Calitati neintelese…
Multam pentru articol, Andreea. Super, ca si tine.
Pe mine ma sperie chestia cu imaginea proprie – Doamne, cat ai de munca sa o construiesti si ce usor se poate duce naibii totul!!!
Oricum, acum stiu ca pot conta pe blogul tau sa imi iau mici pilule de intelepciune in PR… cand am nevoie.