Ţi s-a întămplat vreodată să te afli într-o discuţie cu cineva, acesta să vorbească, tu să auzi nişte sunete şi de fapt să nu asculţi nici un cuvinţel din discursul lui? Poate erai plictisit, sau poate că te gândeai la ceva mai important. Ideea e că nu ascultai activ. Iar până la ascultarea activă sunt cam şase paşi:

• Auzirea e faza în care urechile tale captează nişte semnale acustice şi cam atât;
• Atenţia apare atunci când, captând acele semnale sonore, prindem un mesaj interesant pentru noi şi devenim atenţi;
• Înţelegerea este momentul în care tu începi să corelezi mesajul cu elementele din vocabularul tău şi cu obiectele din mintea ta;
• Memorarea are loc atunci când depozitezi informaţia primită în „baza de date” a creierului tău;
• Evaluarea intervine atunci când apreciezi critic mesajul recepţionat;
• Răspunsul apare ca reacţie la ceea ce a spus interlocutorul tău.

Aşadar, a asculta nu înseamnă doar a auzi nişte sunete şi cel mult a da din cap spre afirmare, ci şi interpretarea şi integrarea mesajului în sistemul tău de gândire.


Arată-i interlocutorului tău că eşti interesat de ceaa ce spune şi că îl asculţi activ: repetă ce ai auzit, rezumă, parafrazează, pune întrebări.

Există 5 tipuri de ascultători din care te sfătuiesc puternic să nu faci parte:
1) Leneş: nici măcar nu încearcă să înţeleagă ce i se spune, mascându-şi lenea prin afirmaţii cum că e obosit, dezinteresat sau plictisit;
2) Take-turns: îşi aşteaptă rândul să vorbească deoarece consideră că numai ce spune el este important în comunicare;
3) Nesigur: este permanent îngrijorat de ceea ce urmează să spună, neavând cum să dea atenţie mesajului interlocutorului;
4) Egoist: vorbeşte şi ascultă doar dacă subiectul se referă la persoana lui. Orice altă persoană nu reprezintă nici un interes;
5) Concurent: se gândeşte doar să ocupe cea mai mare parte a timpului şi să vorbească mai mult decât ceilalţi.

Sper că ţi-ai dat seama deja că, luând rolul unuia dintre ascultătorii de mai sus nu ai cum să interpretezi corect mesajele primite şi, implicit, nu ai cum să comunici eficient.