A scrie nu e un lucru tocmai uşor şi pentru a ajunge să faci texte de calitate îţi trebuie ceva ani de practică. Să nu îţi faci probleme dacă ai vrea să scrii dar „nu prea îţi iese”. Cu puţină experienţă şi câteva reguli vei ajunge să scrii texte care atrag.
Poate ai văzut articole extrem de lungi, care la prima vedere ţi se păreau un chin pentru a fi citite, însă pe care le-ai devorat pur şi simplu până la sfârşit. Sau poate ai întâlnit texte scurte la care nu ai putut să treci nici măcar de al doilea rând. Şi te întrebi: „Cum reuşesc unii să atragă cititori”?
Când vrei să scrii un text, indiferent că e un articol pentru blog, un articol pentru o revistă, un discurs pentru un eveniment, un comunicat de presă, o ştire sau o prezentare de afaceri, e bine să ai în vedere câteva aspecte esenţiale:
1. Pune pe hârtie propriile gânduri şi idei. Scrie din suflet, din experienţă proprie, din nevoia ta de a transmite ceva. Textul trebuie să reprezinte părerea ta personală a punctului dezbătut, nu o idee preluată de la atcineva.
2. Cercetează. Adună mai multe idei pe care vrei să le atingi în acest text. În primul rând, adună-le de la tine putere şi de abia apoi poţi să cauţi alte cercetări pe tema respectivă.
3. Scrie despre ceva ce ţi-e cunoscut şi îţi place. Găseşte subiecte care îţi sunt la îndemână şi pe care le stăpâneşti foarte bine. Nu scrie despre orice. Fii expertul într-un domeniu ales de tine.
4. Oferă textului tău o tentă umană şi personală, în care cititorii tăi să se regăsească. Dă exemple din viaţa ta şi arată că ştii despre ce vorbeşti.
5. Gândeşte-te înainte de a te apuca de scris cine va citi acel text. Află mai multe despre asta aici.
6. Acordă timp suficient în realizarea textului tău. Nu scrie un text în 15 minute pentru ca apoi să consideri că este mesajul perfect. Dacă ţie nu îţi pasă de el, nici cititorilor nu le va păsa.
7. Revino de mai multe ori asupra lui. Nu uita de managerul care îşi punea secretara să rescrie un text de câteva zeci de ori, fără ca el să se uite măcar peste drafturi. Cu cât ai mai multe pretenţii de la textul tău, cu atât el va ieşi mai bine.
8. Nu scrie cu dicţionarul lângă tine doar pentru a arăta că ştii multe cuvinte. Keep it simple! Foloseşte exprimări simple şi din inimă, astfel încât să funcţioneze „tehnica bunicuţei” (dacă îi citeşti bunicuţei un text despre al cărui subiect ea nu ştie nimic şi totuşi înţelege despre ce vorbeşti în text, atunci mesajul tău va fi receptat corect).
9. Când textul e gata din punct de vedere al informaţiei, nu uita şi de estetica lui. Aranjează-l în pagină, lasă spaţii între paragrafe şi evidenţiază cuvintele importante. Ajută-ţi cititorii să citească cu plăcere.
10. Nu scrie dacă nu ai chef să o faci în acel moment. Creativitatea şi ideile nu vin forţat, iar un text care nu e scris cu plăcere nu va avea prea mulţi cititori.
Oferă informaţia de care are nevoie cititorul tău, cu menţiunea expresă de a fi propria părere. Gândeşte-te cui îi scrii, de ce îi scrii şi ce efecte va avea textul tău asupra cititorilor. Scrie din plăcere şi din inimă şi lasă cuvintele să curgă exact aşa cum vin.
Eu ma documentez mult inainte de a scrie. Am propriul punct de vedere, insa imi place sa privesc informatia din mai multe unghiuri.
Pentru fiecare articol dureaza o zi-doua documentarea, apoi cateva ore partea de scris efectiv, cu multe momente de urcat pe pereti cand „alerg” inspiratia. 🙂
E foarte bine ceea ce faci, Cristina. Drept dovada stă numărul de vizitatori de pe blogul tău 🙂
Cunosc şi eu senzaţia paginii albe care aşteapă inspiraţia ca să se umple de cuvinte. Dar, în final, când pagina se umple de un text bine făcut, satisfacţia e imensă. Mai ales dacă prin acel text reuşeşti să schimbi ceva la oamenii care îl citesc.
Eu sunt la inceput de drum in PR si am mari emotii.Ceea ce am citit aici m-a incurajat oarecum.Slava Domnului ca nu duc lipsa de creativitate si imaginatie.Cu aceste lucruri te nasti,doar trebuie sa le cultivi ca sa aiba valoare.
🙂 Mult succes Mirela!
[…] Andreea Marc scrie un post in care vorbeste despre cum sa faci un articol care sa atraga. Citeste mai mult aici. […]