În general, asociem din prima un produs cu o anumită țară. De exemplu, dacă spunem scotch, ne gândim la Scoția, dacă spunem bere, ne gândim la Germania, dacă spunem orez, ne gândim la China, dacă spunem ceasuri, ne gândim la Elveția, dacă spunem ulei de măsline, ne gândim la Grecia, dacă spunem vodcă, ne gândim la Rusia, dacă spunem cosmetice, ne gândim la Franța, iar dacă ne gândim la trabucuri, ne gândim la Cuba. Și lista poate continua.
Însă, ce se întâmplă cu calculatoarele produse în India, mașinile de spălat fabricate în Turcia, autovehicolele asamblate în Malaezia sau avioanele fabricate în Brazilia? Produsele pe care le credem a fi de calitate pentru că sunt ”Made in …” (vorbim de o țară credibilă) sunt de fapt fabricate în țări uitate de lume, doar pentru că toate costurile de producție sunt mult mai mici. Și atunci, cum rămâne cu încrederea noastră cum că acele produse sunt produse la o calitate înaltă?
Hai să vorbim despre diferența între ”Made in … ” și ”Made by …”. Ce vă atrage mai mult interesul de a cumpăra un produs sau un serviciu? Faptul că e fabricat în Japonia, sau faptul că e făcut de Sony? Sau mai bine ar fi să luăm un alt exemplu: faptul că e făcut într-o țară slab dezvoltată, dar creat de un brand puternic, sau faptul că e făcut într-o țară puternic dezvoltată, dar creat de un nume care nu e foarte cunoscut?
Subiect delicat și aparent interminabil 🙂
În mod normal, credibilitatea unui produs este dată de identitatea brandului cu care se afișează. Cât despre veșnica etichetă „Made in…”, aceasta creează de multe ori o reacție de dezamăgire, dar nu este un factor suficient de puternic pentru a renunța la fidelitatea brandului(asta în cazul brandurilor ceva mai cunoscute).
Pe de cealaltă parte (în cazul unui brand fantomă – ca să spunem așa), această etichetare clar nu este un avantaj.
Spre exemplu, eu sunt mega fan Guinness! Am mare încredere că de fiecare dată când desfac o doză sau o sticlă sau primesc la un pub un pint din această bere, ea va avea același gust, indiferent de unde mă aflu în lume sau chiar dacă este produsă la St. James’s Gate Brewery sau nu. Până acum nu m-am înșelat…
[…] This post was mentioned on Twitter by Andreea Marc, Lucian M Mustaţă. Lucian M Mustaţă said: RT @andreeamarc: Made in sau Made by? http://bit.ly/hUT5Ed […]
În licenţa mea am tratat şi subiectul acesta. Aşa cum zicea şi Marius, se poate dezbate mult pe tema aceasta. Ce ştiu este că, dacă o ţară are un bun renume, un „Made in” poate deveni chiar mai puternic decât un „Made by”.
În acelaşi timp, „Made by” poate contribui consistent la construirea unui brand de ţară pe linia exporturilor.
Când cumpăr ceva, constat de multe ori că e „Made in China” şi „Made by X brand celebru sau bun”, aşa că „Made by” devine irelevant.
Dacă ar fi să aleg, indiferent de preţ, „Made in Germany” mă va convinge întotdeauna!
Nu cred ca exista „Made by” este doar „Made in”. Nu cred ca am vazut pe un produs „made by Sony” asa ceva nu exsita. Are doar logo si „made in china” pe undeva.
Toate produsele trebuie sa aiba un „Made in” pt a sti tara de provenienta, pt a fi calcluata taxa la vama. Produsele „Made in EU” de exemplu sunt mai ieftine la noi decat in afara Europei.
Ce legatura are brandul cu tara in care este facut produsul? Cred ca sunt 2 lucruri diferite. Cred ca nimeni nu cumpara un brand in functie si de tara de origine.
Just my 2 cents 😉
@Anonymous – tocmai a răspuns Amelia înaintea ta și a spus că ea ar cumpăra Made in Germany. Brandul are legătură și cu țara în care este fabricat, deoarece își poate pierde din credibilitate sau poate câștiga credibilitate. Dacă eu îmi cumpăr de ani de zile un produs care este foarte bun fabricat în UK, de exemplu, și deodată aflu că producția s-a mutat în Indonezia, voi deveni brusc suspicioasă și nu voi mai avea aceeași încredere în produs sau în brandul în sine.
@anonymous: nu poți compara telefoanele nokia făcute în România sau Ungaria cu cele făcute la mămica lor acasă, în Finlanda. Cunosc caz concrete de același model de telefon, cumpărat în 3 exemplare în aceeași perioadă. Pe unul scria Finland pe celelalte două, Hungary. Primul a rezistat 7 ani, celelalte au murit după un an jumate fiecare. Și pot continua cu exemplele.
@Andreea nu știu cât de slabi sunt asiaticii (exceptând Japonia care e o putere pe piață), gândește-te la IBM-urile făcute în Taiwan.