Cum să nu iubești parfumurile, vinul și cărțile?
Parfumurile sunt pentru mine din aceeași categorie cu vinul și cărțile. Adică sunt acele lucruri fără de care viața nu ar mai avea atâta farmec. Sunt acele lucruri care te fac să zâmbești, să te simți răsfățată, să te simți bine cu tine. Acele lucruri care fac viața mai frumoasă. Tocmai de aceea știu că oricine se gândește să îmi facă drept cadou un parfum, un vin sau o carte nu va da greș niciodată. Bine, evident, depinde de parfum, de vin sau de carte, dar vorbim de calitate, înainte de orice. De exemplu, preferatele mele în materie de parfumuri sunt „J`Adore” de la Dior, „Numero 5” de la Chanel, „My way” de la Armani, „Nina” de la Nina Ricci sau „La vie est belle” de la Lancome. Și mă bucur că pe unele dintre ele le-am descoperit și în cartea despre care vreau să vă vorbesc azi – „Parfumuri de legendă”, o carte perfectă atât pentru pasionații de parfumuri, dar mai ales pentru pasionații de istoria lor.
După ce fac o trecere în revistă a istoriei parfumului în general, Anne Davis și Bertrand Meyer-Stabley, cei doi jurnaliști documentariști în domeniul frumuseții, prezintă pe larg povestea a 15 parfumuri de legendă. Și să extragi doar 15 dintre atât de multe parfumuri de pe piață, ținând cont că în fiecare an sunt lansate peste 200 parfumuri noi, e ceva. Însă parfumul rămâne produsul de lux cel mai accesibil și cel mai puternic din lume, așa că hai să vorbim despre top 15 parfumuri de legendă.
„Parfumul are un limbaj prețios. El poate să fie o invitație, o provocare sau o capcană. Ne parfumăm visând la cei pe care vrem să-i tulburăm sau ne parfumăm gândindu-ne doar la noi înșine. […] Căci, înainte de orice, un parfum înseamnă o captură, o forță secretă care te face să călătorești împreună cu ea, un gest magic al florilor, aromele lor, molecule cu puteri tainice, particule elementare, dulci promisiuni de fericire.”
15 parfumuri de legendă
1.Eau de Cologne – Jean-Marie Farina
În 1709 este creată firma Farina & Co, cea mai veche manufactură de parfumuri din lume, care creează, câțiva ani mai târziu, L`Eau de Cologne. Este un parfum care se vindea pe atunci în flacoane alungite, numite „rosolie”, care se depozitau în poziție culcată. Napoleon era un fan atât de înrăit al acestui parfum, încât și-a comandat niște cizme speciale, în care să își poată plasa flaconul și să îl aibă întotdeauna la îndemână. Se spune că folosea câte un flacon pe zi și că utiliza litri întregi de apă de colonie pe săptămână.
2.Numero 5 – Chanel
Coco Chanel a conceput celebrul „Numero 5” împreună cu parfumierul Ernest Beaux. Acesta a vrut inițial să creeze un parfum pentru casa Coty, însă a fost refuzat, pe motiv că e prea costisitor. Atât i-a trebuit lui Coco. L-a întrebat pe Ernest ce ingredient era atât de costisitor, iar când el i-a răspuns „iasomia”, Coco a zis: „Iasomie? Atunci pune mai multă în rețetă. Vreau să am cel mai scump parfum din lume.”
După luni întregi de muncă, Beaux îi prezintă lui Coco mostrele finale, puse în 10 flacoane numerotate de la 1 la 5 și de la 20 la 24. După ce le-a mirosit pe fiecare, creatoarea de modă a decis: „Numărul 5. E exact ce voiam. Un parfum care să nu semene cu niciun altul, un parfum de femeie, cu aromă de femeie. […] Să-i lăsăm numele pe care îl poartă deja. Îmi prezint colecția de rochii pe 5 mai, deci în a cincea lună a anului… acest număr 5 o să-i poarte noroc.” Și așa a luat naștere celebrul parfum „Numero 5”, un parfum floral cu peste 80 ingrediente.
„Numero 5” a fost purtat de-a lungul vremii de numeroase celebrități, printre care Marylin Monroe, Catherine Deneuve, Carole Bouquet, Nicole Kidman sau Audrey Tautou.
„O femeie fără parfum e o femeie fără suflet.”
3.Shalimar – Guerlain
Când spui Guerlain spui primul baton de ruj de buze reîncărcabil, primul parfum modern din istorie (Jicky), primul produs de îngrijire hidratant (crema Secret de Bonne Femme), creionul khol Lynx și, bineînțeles, Shalimar, parfumul lansat în 1925. Shalimar a fost creat pe baza poveștii de dragoste a șahului Jahan, care, atunci când i-a murit soția, înnebunit de durere, construiește Taj Mahalul în amintirea ei, un mausoleu înconjurat de „Grădinile Shalimar”, cu cele mai rafinate arome.
„Să porți Shalimar înseamnă să-ți lași simțurile să preia conducerea.”
„Nu uita un lucru: parfumurile le creezi mereu pentru femeia cu care trăiești și pe care o iubești.”
„Parfumul e forma cea mai intensă a amintirii.”
Celebrități care au purtat Shalimar: Mylene Farmer, Jane Birkin, Ornella Muti.
4.Arpege – Jeanne Lanvin
Creatoarea de modă Jeanne Marie Lanvin, ușor intimidată de succesul competitoarei sale cu „Numero 5”, decide să creeze un parfum pentru aniversarea de 30 ani a fiicei sale și le oferă parfumierilor săi un buget nelimitat.
Se spune că rețeta pentru Arpege le-a fost șoptită parfumierilor de zâne, care au reușit să creeze un parfum inimitabil. El a fost purtat mereu de Prințesa Grace de Monaco și de Prințesa Diana.
5.Joy – Patou
Și Jean Patou și-a dorit să creeze cel mai scump parfum din lume. Așa că, după ce lansează primul parfum unisex, creează în 1930 „Joy”, parfumul îndrăznelii, un antidot pentru deprimare și antidot. E alcătuit din cele mai rare și mai costisitoare esențe din lume. E nevoie de 10.000 flori de iasomie și de 336 trandafiri ca să obțină 30 ml de parfum.
Jean Patou era considerat cel mai elegant bărbat din Europa, așa că era de așteptat să creeze standarde de excelență, așa cum a fost parfumul său vedetă, Joy.
6.Pour un homme – Caron
Ernest Daltroff, creatorul casei de modă Caron și dușmanul a tot ce e desuet, lansează în 1934 primul parfum destinat bărbaților.
„Pour un homme înseamnă întâlnirea improbabilă, dar reușită dintre gheață și foc, dintre prospețime și senzualitate. E vorba despre albastrul glacial al lavandei însoțit cu galbenul solar al vaniliei, de yinul și yangul aromelor, de misterul unei alchimii a contrastelor, totodată angelic și demonic. Amintește că eleganța și scandalul fac rareori casă bună.”
Personalități care au purtat Pour un homme: James Dean, Francois Mitterand, Nicolas Sarkozy, Jacques Chirac, Tom Ford.
7.Shocking – Elsa Schiaparelli
Elsa Schiaparelli, principala rivală a lui Coco Chanel, își dorea să creeze o mireasmă în acord cu „ritmul brutal al vieții moderne”. Încă de când era mică, avea o imaginație fantastică. Atât de fantastică, încât la un moment dat și-a pus în nas, pe cap și în urechi semințe, din care spera să îi crească flori. Tot în copilărie, a început să scrie poezii. Doar că erau niște poezii extrem de provocatoare și senzuale, lucru ce i-a șocat pe părinții ei, care au trimis-o la un pension din Elveția, „ca să o aducă pe calea cea dreaptă”.
E obișnuită să șocheze, ceea ce face și când se instalează în Paris, ca mamă singură, dar dornică de muncă. După ce reușește să își facă un nume în industria hainelor, Elsa dă lovitura și în domeniul parfumurilor. Creează Shocking, parfumul revoluționar, care, la fel ca ea, rămâne sinonim cu îndrăzneala, eleganța și insolența.
Celebritățile care l-au purtat: Greta Garbo, Katherine Hepburn, Lauren Bacall.
8.Femme – Rochas
Când era mic, Marcel Rochas avea alergie la haine. Ura să fie cărat prin magazine de mama și de surorile lui, așa că, drept răzbunare, tăia cu o foarfecă tot ce prindea în cale în materie de haine. Ironia face că Marcel devine creator de modă, iar la 23 ani devine cunoscut drept „creator de modă al femeii elegante și rafinate” și, totodată, „creatorul de modă al tinereții de aur”.
La 40 ani o întâlnește pe Helene, o tânără de 18 ani, care îi devine soție și muză. Drept cadou de nuntă, Marcel creează și îi oferă soției sale parfumul Femme. Este un „parfum cu note vibrante, simbolizând femeia sigură pe ea, tulburătoare și seducătoare.”
9.Ma Griffe – Carven
În 1945, Marie-Louise Carven lansează rochia „Ma Griffe”, o rochie de bumbac în dungi verzi și albe, căreia îi precede, la scurt timp, parfumul „Ma Griffe” – „o aromă purtabilă de la 9 dimineața până la miezul nopții, un parfum de exterior care să nu te amețească, un efluviu care să corespundă cu prospețimea casei de modă Carven.”
Marie-Louise a rămas în istorie ca „marea creatoare de modă a femeilor micuțe”, ea însăși o minionă. A trăit 105 ani plini de experiențe unice, călătorind tot timpul și învățând continuu tot ce se putea. Ea a fost cea care a transformat uniformele stewardeselor în adevărate costume atractive, ea a schimbat uniformele poliției pariziene și tot ea a creat și prima casă de pret-a-porter de lux pentru clientele foarte tinere – Carver Junior.
Despre „Ma Griffe” specialiștii au spus că este „mângâiere de pisică tânără, pe care viața nu a moleșit-o, promisiunile unui trandafir eclatant și sălbatic, cu o inimă ca o tufă de spini, joc în care se epuizează primele ardori.”
10.Miss Dior – Christian Dior
Când era copil, familia lui Christian deținea o fabrică de îngrășăminte, care polua întreaga regiune cu un miros greu și deloc plăcut. Așa că toți locuitorii zonei spuneau atunci „pute a Dior”. Ironic, nu?
Dar Christian nu avea de gând să continue afacerea familiei. A fost dintotdeauna atras de costume, de carnaval, de arte. Voia să studieze belle-arte, însă părinții nu au fost de acord, așa că l-au înscris la Școala de Științe Politice. Evident că el nu a frecventat-o și s-a lansat inițial în muzică, apoi în galeriile de artă și de abia în jurul vârstei de 30 ani, în modă.
Însă, pe lângă creațiile vestimentare, mai avea nevoie și de un parfum. „Parfumul este tușa finală a unei rochii. Am nevoie de un parfum care să miroase a iubire.” Așa a luat naștere Miss Dior, un nume dat întâmplător de sora lui, care se referea de fapt chiar la Christian – homosexualul răzvrătit care acum era creator de modă.
11.L`Air du Temps – Nina Ricci
În 1948, când Simone de Beauvoir publică „Al doilea sex”, Robert Ricci începe să se gândească la un parfum „ca o dovadă de dragoste, adevărată sau imaginară, care trebuie să reflecte femeia care îl poartă.” L`Air du Temps „reprezintă și o expresie care evocă aerul pe care-l respirăm, starea momentului, modernitatea și dorința de a trăi deplin fiecare clipă a vieții. În egală măsură, el simbolizează rafinamentul și subtilitatea Ninei Ricci, mama lui Robert.”
Și azi, în lume, la fiecare cinci secunde, se vinde câte un flacon de L`Air du Temps. A fost purtat de Lady Diana, iar regina Sofia a Spaniei îl poartă și în prezent. În 1999, a fost declarat „Flaconul secolului XX”.
Designerul Phillipe Starck declară despre L`Air du Temps: „Nu-mi plac parfumurile vechi. Nu-mi plac parfumurile noi. Mie îmi plac parfumurile eterne. Iar L`Air du Temps este unul dintre ele.”
12.L`Interdit – Hubert de Givenchy
„M-am gândit că, atunci când interzici ceva unui copil, el vrea să cunoască tocmai acel lucru. Iată de ce am optat pentru numele L`Interdit”. Pe bună dreptate!
Când era copil, Hubert iubea să meargă cu mama lui la cumpărături și probe de haine. La 7 ani desena deja primele sale rochii, cu gândul la mama sa, o femeie tânără și elegantă. Devora toate revistele de modă pe care le prindea, iar la 10 ani și-a făcut și un idol în materie, pe care avea să îl considere astfel toată viața lui – Cristobal Balenciaga.
De la 18 ani a început să lucreze la diferite case de modă, învățând de la Jacques Fath, Lucien Lelong sau Elsa Schiaparelli. Apoi își deschide propria casă de modă și cunoaște un succes răsunător. Atât de răsunător, încât însuși Balenciaga vine să îl felicite. Nu doar că își cunoaște idolul, dar cei doi devin prieteni.
Tot prieten pe viață devine și cu Audrey Hepburn, actrița care a purtat toată viața ei doar creațiile lui Hubert. Și tot ea este cea care l-a inspirat să creeze faimosul parfum „L`Interdit”.
13.Caleche – Hermes
Hermes este sinonim cu luxul. Iar Thierry Hermes, creatorul casei de modă, voia doar excelență. În 1961, parfumierul Guy Robert creează cel de-al patrulea parfum al casei de modă Hermes, dar primul care avea să dobândească succesul internațional și să se poziționeze la același nivel cu mărcile de prestigiu în domeniul parfumurilor. Se numește „Caleche”, un nume ales să evoce eleganța anilor 1900, când lumea ieșea la promenadă în calești, pe străzile Parisului romantic.
„Femeile care-și consideră parfumul o armă probabil că vor prefera altceva. Femeia care poartă această mireasmă e rafinată. Când naturală, când sofisticată, când sportivă, când romantică, ea seduce în mod firesc, nu deliberat.”
14.Opium – Yves Saint Laurent
Când era mic, Yves era înconjurat de fete, pe care îi plăcea să le distreze cu marionete de teatru, pe care le îmbrăca chiar el. Era un copil extrem de timid și singuratic, însă când avea creionul în mână și desena haine, se simțea cel mai sigur om de pe pământ.
Când era la școală, a participat la un concurs de desene de modă, la care obține locul 3. După ce și-a dat examenul de bacalaureat, a participat din nou și a câștigat locul 1. Când îi vede munca, Christian Dior îl angajează pe loc.
După moartea lui Christian Dior, nu doar că își creează propriile linii vestimentare, dar concepe și un parfum unic, căruia îi dă numele Opium.
„Dacă am ales Opium ca nume de parfum e pentru că am sperat din tot sufletul ca el să fie capabil să transcendă toate forțele incandescente, să elibereze fluidele divine, undele magnetice și orice tușă de șarm seducător, care dau naștere iubirii nebune, acelui coup-de foudre, extazului fatal dintre un bărbat și o femeie care se privesc întâia dată.”
15.Le Male – Jean Paul Gaultier
E de prisos să vă spun succesul creativ pe care îl are Jean Paul Gaultier, creatorul care luna aceasta împlinește 69 ani. Când era copil, ura școala. A și rămas repetent de două ori, așa că, în cele din urmă a renunțat la studii și s-a dedicat în totalitate unicei sale pasiuni: moda. Învață singur istoria costumelor, face schițe, stochează concepte, experimentează, învață, anticipează viitorul, șochează.
În 1995, după succesul răsunător din modă și la 5 ani de la moartea iubitului său, Jean Paul Gaultier lansează primul parfum masculin, o inspirație din universul bărbierilor de altădată, vrând astfel să reia legătura cu tradiția, în stilul său unic. Și doar el putea să facă asta, rebelul genial, ale cărui parfumuri sunt ca o a doua piele.
————————————-
Iată cele 15 parfumuri de legendă și poveștile lor. Bineînțeles, aici am extras doar o mică fărâmă din istoria și curiozitățile lor, pe care le găsiți povestite pe larg în carte. Iar până ce vă luați propriul exemplar din „Parfumuri de legendă”, vă mai las doar cu un singur citat al parfumierului casei Chanel:
„Aud laboratoare care declară că vor să conceapă un clasic în stilul Numero 5. Aceasta e o concepție greșită. Ceea ce trebuie să încerci e să creezi un parfum al timpului tău. Numai așa el poate, într-o zi, să devină un clasic.”
Nemaipomenit! Am aflat informații pr care chiar nu le știam….
[…] Am scris despre ea separat în articolul 15 parfumuri de legendă și poveștile lor […]