În 2008 am scris primul meu advertorial pe blog. Nu știam prea bine pe atunci cu ce se mănâncă aceste advertoriale, la fel cum nu știam prea bine nici ce e ăla blogging! Știam că am câștigat primii bani pe un articol scris pe blogul meu, la trei ani după ce mă apucasem de blogging, despre un anume serviciu pe care tocmai îl testasem și deja visam la câți bani pot câștiga în acest fel din blogging. În toți acești zece ani de atunci, am experimentat, am crescut, am făcut greșeli și am învățat enorm despre tot ce înseamnă și blogging, și advertoriale, și scris în general.
Așa că astăzi las aici toate lecțiile pe care le-am învățat eu la capitolul advertoriale și pe care le-aș putea da cu încredere mai departe!
10 lucruri pe care le-am învățat eu despre advertoriale
- Respectă-ți propria politică editorială, în speranța că ți-ai făcut deja una! De exemplu, dacă ai un blog și ți-ai ales deja câteva nișe pe care să scrii, nu accepta să scrii un advertorial pe o cu totul altă nișă, care nici măcar nu te reprezintă, doar de dragul de a fi într-o campanie sau de a accepta o sumă de bani. Este motivul pentru care am refuzat campanii la anvelope de mașini, jucării erotice sau gadgeturi. La fel, am refuzat, de exemplu, o campanie la o soluție de curățat geamuri, pentru că imaginea de super-gospodină pe care o cerea brieful nu se potrivea deloc, nici mie, nici blogului;
- Scrie doar despre produse și servicii pe care le știi și pe care le folosești! Un advertorial nu înseamnă sau nu ar trebui să însemne că primești o sumă de bani ca să ridici în slăvi un produs sau un serviciu în care nici măcar tu nu crezi. Cum ai putea să scrii pe propriul blog că recomanzi o anumită marcă de cosmetice, când tu nici măcar nu le-ai încercat? Sau le-ai încercat și nu ți se potrivesc? Sau tu pur și simplu nu folosești cosmetice în general? Dacă eu nu le consum în mod normal, nu le pot recomanda! E atât de simplu! Este motivul pentru care am refuzat campanii la băuturi carbogazoase, chipsuri sau anumite mărci de cosmetice;
- Nu-ți fie rușine să admiți că faci bani din blogging! Bloggingul a devenit o meserie și o metodă excelentă de a-ți mări veniturile, așa că nu ar trebui să te rușinezi sau să ascunzi faptul că ai fost plătit pentru unele articole. Atât timp cât respecți regulile jocului, adică atât regulile bloggingului, cât și principiile de viață, advertorialele de pe bloguri sunt acceptate cu multă înțelegere de către cititorii tăi. Până la urmă, ideea e ca tu, în calitate de blogger, să te apropii mai mult de branduri, să le testezi produsele și serviciile și să le spui pe bune oamenilor cum ți s-au părut;
- Scrie advertorialele tot pentru cititorii tăi, ca orice alt articol obișnuit, și în niciun caz pentru client, agenție, trafic sau SEO! Advertorialul trebuie să se adreseze cititorilor tăi, că doar de asta îl scrii pe blogul tău, locul în care ei revin să te citească. Oferă-le un material demn de citit, un conținut relevant și valoros, în urma căruia să rămână cu ceva bun!;
- Implică-te în scrisul unui advertorial în aceeași măsură în care te implici în scrierea unui articol obișnuit pe blog! Sincer, nu cred că ar trebui să existe diferențe între procesul de scriere dintre cele două tipuri de text. Adică nu ar trebui să scrii cu mai multă implicare un advertorial, doar pentru că iei bani pe el! Asta ar însemna că nu îți respecți cititorii obișnuiți, la fel cum nu te respecți de altfel nici pe tine! La fel, nu ar trebui să scrii cu mai puțină implicare un advertorial, pe motiv că oricum iei bani pe el. Asta ar însemna că nu îți respecți nici clientul, nici cititorii, nici pe tine, nici măcar bloggingul în sine;
- Un advertorial nu e automat un review sec! Nu cred că advertorialele ar trebui să fie texte seci, în care să prezinți motivele pentru care cineva ar trebui să cumpere acel produs și gata! Cred că un advertorial are nevoie, ca orice alt articol, de poveste, de emoție, de personalizare. Au apus de mult timp textele impersonale, cu sfaturi generale și lipsite de emoție. Oamenii au nevoie să citească lucruri reale, din experiențele unor oameni obișnuiți, care își exprimă pe bune părerea și care răspund nevoilor și întrebărilor cititorilor. Așa că scrie din propria experiență și implică-i pe cititori!;
- Ai grijă la propria imagine! Verifică întotdeauna ce e cu brandul respectiv și cu produsele lui, ce s-a mai scris despre asta, ce alți bloggeri mai sunt implicați în campanie. Gândește-te că dacă accepți să intri într-o campanie, e foarte posibil ca în decurs de vreo două-patru săptămâni subiectul dezbătut de tine în advertorial să apară pe mai multe bloguri, aflate și ele în campanie. Asigură-te că îți dorești o asociere de imagine cu acei bloggeri, fie ei mai mici sau mai mari! Așa cum se întâmplă și în viață, unii oameni te ridică iar alții te coboară;
- Nu minți! Niciodată! Pentru mine, comunitatea mea de cititori este extrem de importantă. Scriu pentru cei care mă citesc și pentru bucuria pe care eu o simt atunci când știu că le-am putut oferi ceva prin textele mele: un zâmbet, o lacrimă, o emoție, o informație relevantă și tot așa. Dacă aș minți chiar și o singură dată pe blog, toată încrederea și toată loialitatea lor s-ar spulbera pur și simplu și, sincer, cred că nicio sumă de bani din întreaga lume nu e la fel de valoroasă pentru mine ca relația mea sinceră cu cititorii mei;
- Cere prețul corect! De fiecare dată când aud întrebarea „Cât costă un advertorial?”, mintea mea se duce inevitabil la vânzătorii de roșii din piață. Și ce să vezi? Chiar și acolo roșiile au prețuri diferite, în funcție de soi, de notorietate, de iscusința proprietarului, de formă, de gust, de mărime, de cerere și tot așa. În plus, să nu uităm că nu toate roșiile sunt de vânzare! Adică, dacă ai un blog, nu înseamnă că trebuie să vinzi automat ceva pe el, doar de dragul banilor. Mai mult, unele agenții fac marea greșeală de a alege în campanii bloguri cu trafic foarte mare, de cele mai multe ori doar din București. De ce e greșeală? Pentru că un blog local cu trafic ceva mai mic decât „titanii de la centru” poate avea rezultate mai bune în campanie, pentru că publicul e mai fidel și scrierea e mai puțin comercială. Important e ca prețul să fie corect până la urmă de ambele părți și să acopere munca pe care trebuie să o depună cineva atunci când scrie un articol, de la procesul de cercetare pe subiect până la punerea emoțiilor și a experiențelor pe hârtie, de la împletirea cuvintelor până la promovarea advertorialului. Așa că nu te vinde pe prea puțin, la fel cum nu cere prețuri nejustificate! De asemenea, ce fac eu și recomand întotdeauna tuturor bloggerilor: pentru fiecare advertorial sau campanie, fă contract și factură! Și încă ceva: implică-te în campanii chiar și fără bani! Nu e doar despre bani, e vorba de umanitate!;
- Nu scrie doar advertoriale! Cred că fiecare blogger trebuie să își găsească propriul echilibru dintre advertoriale și articole. Nu există o regulă clară universal valabilă care să stabilească numărul de advertoriale versus numărul de articole. În schimb, există o regulă nescrisă cum că în timp ce poți scrie doar articole, nu poți scrie doar advertoriale. Ideea e să găsești mixul potrivit, vorba reclamei, astfel încât toată lumea să fie fericită, iar regulile respectate!
Citește și Care e treaba cu advertorialele?
Foto: bitesandpiecesjourney.com
Interesant articolul, ai dori sa ma ajuti cu un advertorial pentru website-ul meu?
Astept e-mail in privat