Orice instituție, oricât de mare sau oricât de mică, nu poate funcționa eficient fără acea persoană care gestionează și organizează toate activitățile managerului. Secretara este cea care ne face sau nu intrarea la șef, cea care decide dacă un document ajunge sau nu la șef, cea care influențează de fapt deciziile șefului.

Deși nu li se acordă niciodată meritul cuvenit, secretarele joacă un rol vital în formarea unei bune imagini despre companie. Degeaba se chinuie departamentul de PR să deruleze campanii de relații publice dacă tonul și atitudinea secretarei care preia telefoane sau care primește clienții este una care lasă de dorit.

Secretarele așa cum le știu eu și ar trebui să fie nu sunt tocmai acele domnișoare cu titulatura de Office Assistant care fac copii xerox, îndosariază hârtii, primesc oaspeți și le oferă cafele sau ceai verde. Secretarele reprezintă primul contact cu instituția, de aceea este extrem de important ca ele să fie zâmbitoare, sociabile, curate și mereu pregătite să rezolve problemele care apar în companie.

Într-un anunț de angajare dintr-un ziar american, descrierea cerințelor secretarei era exact așa:

”Un metabolism ce pare să se îmbogăţească sub presiune,

Un instinct natural de a face ordine în haos,

Un apetit pentru cele mai grele probleme şi capacitatea de a le rezolva fără supraveghere,

Capacitate deosebită în păstrarea secretelor,

Îndemînarea de a trata cu cele mai dificile persoane, categorie în care se poate încadra chiar şi şeful lui sau al ei.”

O secretară adevarată este:

–      Discretă. Ceea ce se discută în companie rămâne în companie, informațiile intime despre șef nu se discută cu nimeni și se fac repede uitate, nu bârfește și nu acceptă bârfe de la angajați;

–      Cu tact, vorbind la telefon precum și personal cu mult calm și oferindu-le tuturor interlocutorilor săi satisfacțe;

–      Meticuloasă, ținând un calendar bine organizat, o agendă bine structurată, documente perfecte pentru orice ocazie;

–      Preia inițiativa și își cere scuze în numele șefului sau trimite scrisori de mulțumire în locul lui;

–      Este liantul între șef și departamente și îl ține pe acesta la curent cu toate activitățile din firmă;

–      Înțelege prioritățile și nu așteaptă de la șef să i se spună pe cine să sune mai întâi, ce e-mailuri să trmită, pe cine să primească mai întâi;

–      Se ocupă de interesele familiei șefului și ajută la aranjarea problemelor legate de familia acestuia;

–      Ține evidența cheltuielilor șefului, precum și toate documentele acestuia;

–      Informează întreg personalul despre programul și planurile șefului;

–      Se îmbracă elegant, decent, curat și este perfectă din cap până în picioare;

–      Nu vorbește cu orele în interes personal și nu mestecă gumă sau fumează la birou;

–      Menține spațiul de lucru curat pentru a transmite mai departe ordinea din firmă;

–      Zâmbește. Un lucru atât de banal pentru mulți, dar cu un impact atât de puternic. Nu, nu un zâmbet languros, ci unul de sociabilitate și deschidere.

Îi sfătuiesc sincer pe manageri să nu uite niciodată ce ajutor imens au prin intermediul secretarei și că pot oricând să o răsplătească din când în când pentru meritele sale. Și asta pentru că secretara este o profesionistă, nu un Shopping Personal Assistant care trebuie chinuit cu toate plățile și achizițiile personale.

În mod normal nu îți poți forța secretara să îți facă și cumpărărturile de Crăciun, să îți ia și copilul de la școală, să îți plătească și facturile și să îndeplinească perfect și toate taskurile de la job. Atât timp cât nu ai avut o discuție în prealabil prin care să primești acceptul ei, mai bine nu te lăsa înșelat de politețea ei.

Nu uita niciodată că secretara nu e sclavul tău personal, ci e persoana de încredere pe care te poți baza oricând. O profesionistă care îți planifică și îți organizează agenda, fără de care nu ai mai fi stat atât de bine la capitolul Time Management.