Gabriela Ekaterina Dan este CEO al agenției de recrutare Temps și va vorbi în cadrul HR Summit Iași 2013 despre campanii și strategii online de recrutare. Citește interviul pe care i l-am luat și bucură-te de perspectiva modernă, colorată, vie a unui specialist HR:

1.Cum a apărut Temps și ce își propune pe piața de HR din România?
Temps a aparut ca o nevoie initial, o nevoie a unui client important cu care RINF, parte a grupului, lucra la acel moment – 2011. Cred ca orice Business se naste insa dintr-o nevoie, asadar nu as vrea sub nici o forma sa intru in vreun cliseu. Acesta a fost insa si cazul nostru. Pe mine, personal, ma bucura enorm prezenta lui Temps pe piata fiindca imi place sa cred cu tarie ca suntem si vom ramane diferiti de competitorii nostri.

Misiunea Temps este una frumoasa. Imi doresc sa transformam in timp ideea pe care o are lumea astazi despre HR. Sunt inca foarte multi care asocieaza procesele de HR cu un Bau Bau sau cu niste dudui ce stau sa imparta lunar niste hartii, dupa ce scot nasul de sub niste vrafuri de dosare. Vrem ca in timp acest lucru sa se schimbe, cred ca HR-ul si procesele de HR sunt strategice in orice Business, ce vrea sa functioneze. Suntem in plin proces de schimbare a acestei perceptii, fiind extrem de flexibili, cu clientii de care ne ingrijim cu mare drag. Vreau sa se inteleaga ca ne dorim parteneriate si nicidecum zeci de clienti. In aceste parteneriate, pe care pe unele le dezvoltam deja de ceva timp, vrem sa cream o legatura si sa fim cat mai aproape de partenerii nostri, oferindu-le cele mai creative si customizate solutii atat pe partea de Recrutare cat si pe cea de Agent de munca temporara. De asemenea, ne dorim sa educam comuniatatea de candidati. Sa stie ce si cum se cere la un interviu, cum trebuie sa arate un CV corect. Lucruri simple si de bun simt, pe care insa multi le-au uitat din pacate, sau poate nici nu le-au stiut vreodata.

Vom lansa in Noiembrie un program intreg in acest sens, prin care vom educa prin diverse evenimente aceasta comunitate de „cautatori de joburi”. Si vom discuta cu cei ce sunt la inceput de drum. Este important sa-i indrume cineva si noi o vom face cu mare drag, o facem deja zi de zi. Sunt convinsa ca ne vom indeplini misiunile mentionate fiindca suntem buni, raspundem la telefoane si la mailuri extrem de prompt si avem o echipa foarte frumoasa, cu experienta si cu multa pasiune in ceea ce face. De asemenea, mai stiu clar ca nu vreau se devenim „compania orchestra”, ce stie sa le faca pe toate si de fapt nimic. Ne vom axa puternic pe zona de Recrutare IT si pe Agent de munca temporara pe segmentul White. Desigur exista si exceptii, avem si in acest moment proiecte de Recrutare ce nu fac parte din segmentul IT, nu sunt insa multe. Ce-mi este insa clar este ca nu ne veti auzi promitand ca recrutam si ingineri IT si de telecomunicatii dar si casieri sau oameni de Markerting, de HR si daca este nevoie gasim noi si niste electricieni. Ati inteles ideea.

Echipa Temps

2.HR-ul este un domeniu complex. Ce vă place cel mai mult la această meserie?
HR-ul imi place in continuare foarte mult, probabil si fiindca nu stiu sa fac altceva si probabil si datorita pasiunii pe care am cultivat-o pentru acest domeniu. Vin dintr-o familie de artisti, unde se picteaza, se danseaza si se merge la expozitii si la Ateneul Roman. Nu am stiut insa niciodata, nici sa desenez, nici sa dansez ca frate-meu, tata, mama, bunicii, am stiut insa de mica sa vorbesc multe limbi straine si imi placea enorm sa vorbesc de mica cu absolut oricine si cam absolut orice. Faceam pe desteapta, zice mama. Am vrut sa fac teatru, dar printr-o pasiune si pentru Stiintele Politice am ajuns la SNSPA unde am avut un modul de Resurse Umane. Si aici a inceput totul, brusc am realizat ca vreau Recrutare si acesta a fost si momentul in care am stiu clar ca eu numai asta vreau sa fac. Si am facut asta, bine ca nu Politica, in cea mai mare parte in mediul corporate, unde m-am format de fapt mult ca specialist si am cunoscut niste oameni extraordinari, ce m-au indrumat corect.

Si ca sa revin la intrebare, imi place Recrutarea. Si desi in ultimii ani am ocupat o pozitie de conducere, raman si in partea operationala mai mereu, o iubesc. Nu ma pot dezlipi de ea, am si astazi proiecte in care recrutez integral eu. Nu-mi place salarizarea. O stiu in linii mari, fiindca orice om de HR bun cred ca trebuie sa aibe o idee despre ea, insa am fugit mereu de asta si nici nu am fost expusa din acest motiv la aspecte mari ale Payroll-ului. Si da, imi mai imi place Training-ul. L-au redenumit astaz Learning & Development in multe corporatii. Insa tot imi place.

3.Care sunt diferențele între procesul de recrutare clasic și cel online?
Sunt diferente chiar mari. In primul rand, putem fi mult mai creativi, putem sa fim noi, cei care angajam, si putem astfel sa ne lasamGabriela Dan aprenta clara pe un proces de selectie. Sa nu mai spun de numarul mare de optiuni astazi in online (Facebook, LinkedIn, Xing, Twitter, Youtube, Site, Blog etc). Canalele clasice nu prea lasa loc de multe, pui anuntul intr-un chenar, ai cateva campuri de umplut, ceri aprobarea sa-ti urce sigla si cam asta este.

Imi aduc aminte cum recrutam pe vremuri, puneam anunturi in ziare, ma duceam la ghiseu si plateam o suma sa apara anuntul cateva zile. Nu era ieftin deloc, dar era singura cale ce functiona. Sau mai mergeam la cate un targ, unde plateam o caruta de bani, ca sa stam 2 zile in picioare si sa venim acasa cu un teanc de Cv-uri, ce nu ne foloseau, la nimic. Astazi putem face filmulete, putem face joculete, putem organiza concursuri, putem organiza evenimente prin care sa atragem candidati. Cred cu tarie ca daca nu esti online, nu existi. Plus de asta nu e de ajuns sa fii acolo, trebuie sa fii activ, mereu prezent si sa impartasesti cu comunitatea pe care ti-ai creat-o, in cazul nostru clientii si candidatii, ceea ce faci, ceea ce cauti, ceea ce iti doresti.

Un mare atu au companiile ce au un Site fain si un blog al lor si ce au un creativ fain in spate sau macar niste oameni cu timp. Eu am un mare noroc, am avut de tanara expunerea la procese occidentale de recrutare, am lucrat in companii mari din vest, unde procesele de recrutare dau trendul. Am contacte pe care le pastrez din aceste companii, relatii pe care mi le-am facut si imi place sa raman extrem de informata. Le urmaresc zilnic activitatea. Citesc despre online si despre campanii de succes online. Sunt multe idei, important este sa ai si mediul optim, sa le poti realiza. Uite, sunt multe companii, unde exista oamenii faini, ce au idei, insa nu pot veni cu ele in online fiindca nu permit anumite reguli ale companiei in care lucreaza. Noi vrem sa iesim din tipar si vrem sa fim extrem de umani, orice proces de recrutare am avea in online. Ca exemplu dau Site-ul nostru (www.rotemps.com), pe care eu il consider oglinda noastra. Asa suntem! Colorati, vii si plini de idei, si asa sunt si campaniile noastre de Recrutare. Nu vrem sa avem si noi la randul nostru tiparele noastre. Este de ajuns ca fiecare client are procese peste procese, ce ingreuneaza munca, de multe ori. Vrem ca noi sa nu le facem munca mai grea, venind si noi cu un teanc de reguli. Nu! Vreau sa ne pliem cat de mult putem pe cele ale clientilor nostri. Sunt mandra de www.rotemps.com fiindca face parte dintr-o campanie de Rebranding, la care lucram de undeva, din Aprilie. Site-ul este live, insa e in perioada de Feedback de la comunitatea noastra online, deci mai aducem imbunatatiri zi de zi.

4.Ce presupune mai exact o campanie de recrutare online?
Presupune in primul rand un om cu idei si o platforma online. Dupa care, the sky has no limits!

5.Care ar fi cele cinci reguli de aur pe care trebuie să le respecte un potențial candidat pentru a vă atrage atenția în mod pozitiv?
Uite o intrebare la care am cele 5 raspunsuri pe limba, fara sa ma mai gandesc prea mult:
1.Cv-ul sa fie unul „altfel”. Cand spun altfel vorbesc de un pic de originalitate. Nu spun sa desenam soricei la Antet dar nici sa dam Copy/paste de pe Internet la toate tehnologiile de IT existente intr-un format Europass, pe care l-am mostenit de la un coleg;
2. Sa nu intarzie sau sa ne anunte daca o face;
3. Sa raspunda la telefon cand am stabilit ca vorbim sau sa ne sune inapoi, macar;
4.Sa nu aibă ca poza de profil (Linked-in, Facebook etc.) vreuna in costum de baie, sau la bustul gol in oglinda si nici vreo poza de mireasa pe LinkedIn. Este clar ca trendul in Recrutare este sa verificam cine ne vine la interviu;
5. Sa stie de noi cand ajunge la un interviu, macar sa stie ca facem Recrutare si Agent de munca temporara. Iti ia 10 min maxim sa-ti faci o mica ideea despre compania la care mergi la un interviu, am verificat. Gandeste-te, doar 10 minute iti pot aduce un plus de valoare.

Dacă vrei să afli mai multe despre recrutarea online de la Gabriela Ekaterina Dan, înscrie-te la HR Summit Iași 2013 – cel mai mare eveniment de HR din Estul României.